Viral verdensturné for Just Kids Campaign

Arbeid av The Oslo Company

Just Kids Campaign fra teamet i The Oslo Company fikk bein å gå på. I løpet av en drøy uke hadde den satt både store ideer og små Oslobyråer på verdenskartet.

I fjor høst flyttet Ingrid Lea og Torny Hesle inn hos The Oslo Company. Kreatørteamet var samtidig nybakt og nesten-ferdigbakt mamma og hadde fått et personlig engasjement for den gammeldagse måten en del merkevarer kjønnsdeler barneklær på. Spesielt H&M, en av verdens største og mest toneangivende trendsettere.

– Som foreldre ønsker vi et samfunn hvor barn får være seg selv, og hvor gutter og jenter vil bli sykepleier og astronauter om hverandre. Og som kreatører sitter vi jo ofte og løser problemer på litt annerledes måter, så vi bestemte oss for å ta saken i egne hender og lage en kampanje for å bevisstgjøre og inspirere kleskjeder og kunder til å tenke nytt. I tillegg håpet vi at kampanjen kunne bli et visittkort for oss i The Oslo Company og tiltrekke oss modige merkevarer, forteller kreatørene.

Frontet norsk musikk i samme slengen

Torny og Ingrid fikk med seg fotograf Rune Bendiksen og assistent Daniel Peralta Rasmussen på laget for å ta nye produktbilder og studiofilm av H&Ms barneklær, denne gang fritt mikset på gutter og jenter. De fikk låne musikk av Margaret Berger gjennom plateselskapet Sony Norway og publisher BMG, og komponist Anders Njåtun bidro med musikk til spredningsfilmen. 

– Vi ønsket å behandle dette som en ordentlig kampanje selv om vi ikke hadde noen midler, og vi tenkte at dersom det skulle ta av så er det fint å fronte norsk musikk i samme slengen, istedenfor å bare ha kjøpt generisk arkivmusikk, sier teamet.

Viral spredning over hele kloden

Og tatt av har det. Alt materiale ble tilgjengeliggjort for H&M, pressen og alle andre på nettsiden justkidscampaign.com. En egen spredningsfilm (som du også ser i mediespillervinduet) hadde som mål å engasjere kvinnen og mannen i gata fra egen Facebookprofil. Etter en drøy uke hadde filmen mer enn en halv million visninger i ren viral spredning og historien fikk bein å gå på hos nettaviser, blogger og magasiner. 

Kina, Georgia, Spania, Tyrkia, Sverige, Tyskland, USA, Østerrike, Portugal, Israel og Vietnam har bidratt til å spre ordet, og det dukker stadig opp nye saker.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.