Verdien av feedback

Noe jeg fikk høre tidlig på Hyper Island var «Feedback – It’s a gift.» Dette var en av flere påstander som ga mer mening etter å ha prøvd det noen ganger.

For å bedre forklare hva Hyper Island mener med feedback, bør jeg gi litt kontekst.  Hyper Island har noe de kaller for «Way Week» under den første uken av studiene. De bruker denne tiden til å introdusere deres arbeids-metodologi og kultur. «Way Week» kan minne om teambuilding-øvelser som de fleste av oss har vært med på en eller flere ganger i livet. Hyper Island har bare dratt alt litt lenger. Spesielt når det gjelder å presse studentene ut av komfortsonen sin. «Way Week» var en god start for å forstå verdien av god gruppedynamikk samtidig som alle ble bedre kjent.

En av øvelsene under denne uken var å gi hverandre effektiv feedback. Hyper valgte å introdusere dette tidlig for å gjøre feedback til en naturlig del av hverdagen. Skolen mener nemlig at regelmessig og god feedback er en av de viktigste ingrediensene når man skal bygge effektive team.

I bunn og grunn handler det jo om å formidle et budskap og ikke hvem som er den beste ordsmeden.

Lett å misforstå

Det er veldig viktig å huske at feedback handler om hva du gjør og ikke hvem du er som person. Hensikten er å gi mottakeren innsikt på noe man kan forbedre.  Å synes noen er irriterende er ikke en god nok grunn til å be noen om å forbedre seg. Dette kan noen ganger være vanskelig å huske når man må jobbe med mennesker man ikke liker. Da er det desto viktigere å gi bra og relevant feedback så man likevel kan jobbe bra sammen. 

Det finnes heldigvis flere metoder for hvordan man tydelig kan skille mellom å gi feedback på noe man gjør og hvordan man er. Her kommer noen eksempler.

Enkelt og tydelig

Ikke snakk rundt grøten eller gi kompliserte hint til hva du prøver å si. For å gi god feedback er det viktig at mottakeren forstår hva du prøver å si. Det er veldig naturlig for mange å argumentere ved hjelp av fremmedord, fagspråk og lange avhandlinger. Problemet da er at det ikke er sikkert mottaker helt forstår hva du prøver å si. Derfor burde du alltid keep it simple.

I bunn og grunn handler det jo om å formidle et budskap og ikke hvem som er den beste ordsmeden.

Løsningsorientert

Vis at du også har en løsning på den uønskede adferd du ønsker å utbedre. Dette er en mye bedre fremgangsmåte enn bare å presentere et problem.. Man oppnår virkelig mye bedre resultater med honning enn eddik. Det er veldig lett å peke ut feil, men ikke alltid like lett  å komme på en bra løsning. Det beste er derfor å alltid ha et forslag på en løsning sammen med all feedback man gir.  

Her er en personlig erfaring hvor jeg fikk lösningsorientert feedback. Jeg ble gjort oppmerksom på at mine forklaringer noen ganger kunne bli overdetaljerte. At budskapet ble forstått lenge før jeg ble ferdig med å forklare. Samtidig fikk jeg vite at dette skjedde når vedkommende jeg snakket til ikke ga meg noen form for respons. Derfor kunne det være lurt for meg å være obs på dette når jeg snakket med passive folk. Og be de gi et lite vink når de har mottatt tilstrekkelig informasjon. Det ble da enklere for meg å endre adferd siden jeg ble presentert med en løsning med en gang. 

Hindringer i prosessen

Det er ikke alltid like lett å gi eller å ta imot feedback. Begge parter trenger å være åpne for dette dersom det skal fungere. Noen av de vanligste årsakene til at man ikke vil gi feedback er: Tror det er negativt og lite nyttig. Tror at mottaker vil slutte å like deg. Det kan også være vanskelig å ta imot feedback da man instinktivt vil forsvare seg. 

Det er også viktig at feedbacken blir gitt på en respektfull måte og kanskje ikke midt under en krangel eller stresset situasjon. Bruk også alltid ‘jeg’ form. Det er veldig lett for mottaker å gå i forsvar om man sier-  «alle synes du er veldig pratsom og avbryter hele tiden.» Det er heller ikke sikkert alle deler din mening.

Det handler ikke om å peke på hvem som har gjort feil eller hvem som har rett. Det handler om å ha en konstruktiv og åpen dialog.

Målet med feedback

Målet med feedback er å hjelpe personer til å nå sitt fulle potensiale. Å gjøre hverandre oppmerksomme på dårlig eller bra adferd slik at man får god hjelp til egenutvikling. Det handler ikke om å peke på hvem som har gjort feil eller hvem som har rett. Det handler om å ha en konstruktiv og åpen dialog. 

Under «Digital Branding»-modulen jobbet jeg i et team over seks uker. Teamet var svært blandet både i alder, arbeidserfaring og personlighet. Det er derfor ikke rart at vi kastet bort mye tid i starten på misforståelser og lange diskusjoner. Gruppen led også av mye negativitet, passive medlemmer og fravær. 

Etter en relativt lite produktiv periode bestemte vi oss for å gi hverandre feedback. Vi fikk positive resultater allerede etter første runde. Derfor fortsatte vi å ha slike møter resten av prosjektet og endte med å levere en digital branding som kunden valgte å implementere.

Verdifull innsikt

Kan man dra den så langt og si at feedback en gave? Feedback gir deg muligheten til å bli klar over hvordan du oppleves av andre. Alt som er bra, dårlig, hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det gir deg også ideer til hvordan du kan planlegge din egen vekst og utvikling og nå ditt fulle potensiale. Du kan også få se om hvordan du tror du er, stemmer med hvordan andre faktisk ser deg. 

Feedback skal ikke trenge å bli besvart, diskutert eller forsvart av deg. God feedback er informasjon som blir tilbud og er ikke en definering av hvem du er eller ditt potensiale.

Etter åtte måneder med feedback fra internasjonale medstudenter opplever jeg å ha et bedre bilde av hvordan verden ser meg. Jeg har lært mye om hvordan å behandle ulike mennesker i ulike situasjoner. Hvilke egenskaper jeg har som er bra og som kan videreutvikles, og hvilke som er mindre bra og bør justeres. Det som vanligvis hadde tatt meg lang tid å finne ut av selv, kan nå koste meg to minutter og en post-it. Forstår derfor endelig hva Hyper Island mente med «Feedback - it´s a gift».

 

Michelle Tully er én av et lite knippe bidragsytere fra Hyper Island. I spalten «Fortellinger fra Hyper Island» vil  studentene som til sommeren avslutter det internasjonale programmet Interactive Art director fortelle om faglig-relaterte historier. Her sier hun litt om seg selv:

Jeg har tidligere gått AD linjen på Westerdals og har åtte års bransjeerfaring hvor noen år ble spandert i eget byrå. Jeg er lidenskapelig opptatt av digitale løsninger og service design, noe som er årsaken til at jeg nylig valgte å investere et år på IAD programmet ved Hyper Island. Akkurat nå fullfører jeg siste del av studiet som praktikant hos Creuna i Stockholm.

Kommentarer

Gro Larsson

Kreatør/strateg i Hyper

4 år, 7 måneder siden

Er det fortsatt UGL-metodikken som brukes den første uken? En slik uke burde Westerdals også innføre, det gjør at man får så utrolig mye mer ut av det som kommer senere!
Gro, IAD10
Ps. Feedback: Ser ut som om "endre" har falt ut av setningen "Det ble da enklere for meg å adferd siden jeg ble presentert med en løsning med en gang."

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

4 år, 7 måneder siden

Takk for typo-tips. Rettet.

Gro Larsson

Kreatør/strateg i Hyper

4 år, 7 måneder siden

Bare hyggelig, Harald :)

Michelle Tully

UX-Designer i Making Waves

4 år, 7 måneder siden

Stemmer at UGL-metodikken fortsatt blir introdusert den første uken. Er veldig takknemlig for «Way week» siden den virkelig hjalp oss å bygge grupper fort. Tror de fleste skoler kunne dratt nytte av samme metode. Takk for typo-tips. Det er garantert behov for flere ;)

Silje Gabrielsen

UX & Design Director i SPOND AS

4 år, 7 måneder siden

UGL burde være obligatorisk undervisning i grunnskolen.

Casper Cornelius Roalsvig Vasbotten

Digital Marketing Director i OnePiece

4 år, 7 måneder siden

Bra greier!
Ellers enig med Silje og Gro.

Cecilie Wold

4 år, 7 måneder siden

For min del skjønte jeg først fullt ut verdien av metodologien etter jeg hadde sluttet og var ferdig med praksis. Det blir så grundig interpet i studentene at når vi var ferdige var det "second nature". Cecilie, IAD12

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.