«Landets yngste byråleder»

Det er ikke mange som i en alder av 23 år kan si at de sitter på ansvaret for et helt reklamebyrås daglige drift og kundeansvar. Det kan Ida Stensig (23) … i én uke i juli.

Ida Stensig. Foto: Marthe Arnseth Jacobsen

Når resten av byrået, bransjen og mest sannsynlig også kundene er på fjellet eller nyter «en øl, to øl, tequila shots!» i solvarmen, holder Ida Stensig fortet for reklame- og eventbyrået Grandplan/Grandlab nede ved Aker Brygge.

Grandplan (reklame og kommunikasjon) og Grandlab (event) er relativt nyoppstartede søsterselskaper som har jobbet med blant andre Business for Peace, Firstpoint, Oslo2016, Vertikal Helse, Silver, Sponsorlink, med mer. 

– Byråene jobber strategiorientert og kanaluavhengig, kombinert som en solid strategisk samarbeidspartner til kundene og som et utfordrende kreativt byrå. I bunn og grunn har vi overblikket, finner ut og gir kundene det de egentlig trenger, og følger dem i kampen til toppen, forteller hun. 

Alene på kontoret

Til daglig er hun ansatt i byrået som «Norges yngste kreatør».

– Så fremt ingen andre krever retten til tittelen, så stemmer nok det. Når konsulentene snakker om hvor fett nachet under OL-94 var, så føler jeg meg i det minste yngst når vi kollektivt innser at jeg var to år og rocka bleier på den tiden. 

– Når det er sagt, er det vel på tide å toppe et 22 år gammelt nach snart, så kanskje jeg skal legge opp til en byråfest i juli?

Som fersk byråleder ligger ikke den unge lovende på latsiden, selv om hun er alene på kontoret denne ene uken.

– Jeg har tenkt å benytte anledningen til å jobbe med intern motivasjon og miljø på arbeidsplassen, for sånt no’ er jo viktig har jeg hørt. Min første handling vil derfor være å innføre kåringen av månedens ansatt. Premien vil være en flaske whisky til nachet.

Skamløs selvpromo

Den sultne kreatøren bruker sitt tjuetredje år godt. Foruten om å jobbe med konseptutvikling, design og illustrasjon i Grandplan/Grandlab, går hun i sommer inn i bokprosjektene til Mondå forlag som illustratør.

– Dette samarbeidet er enda i en tidlig fase, men gutta i Mondå er effektive, så det er bare å holde øynene åpne. Jeg tar for eksempel sikte på at julegavene er i boks for i år.

Så hva er fordelene med ungt blod i byråverden?

– Vi er oppvokst midt i bransjeglidninga, og i mangelen på realitetsorientering blir vi av natur uredde. Vi har ingen relasjon til opphøyde OL-referanser, så vi prøver å oppnå det uoppnåelige hver eneste dag. Den største fordelen må allikevel være at vi er uerfarne … og dumdristige nok til å uttale oss til KF med litt skamløs selvpromo.

Ida Stensig er utdannet ved NKH, reklame og merkekommunikasjon. I tillegg har hun studert fag innen Kultur og Kommunikasjon ved UiO, «for å bli enda litt smartere». I forbindelse med NKH-utdannelsen var hun innom Los & Co som kreatør-trainee og på prosjekt. Senere har hun gjort arbeider for Bodoni Gruppen og Voss Prenteverk, før hun i fjor ble hentet inn til Grandplan/Grandlab.

– Jeg fikk på en måte aldri tid til å dra rundt og hilse på byråene og vise trynet mitt, så jeg må virkelig få satt sammen den byråfesten i juli. Jeg trekker tilbake det jeg sa om premien for månedens ansatt. Det holder ikke med én flaske whisky, vi kjøper opp hele lageret. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.