– En helt ny standard

Jon Fredrik Sandengen i Saatchi & Saatchi gir oss definisjonen på kreativ reklame sammen med noen av sine favorittarbeid.

Byråleder i S & S: Jon Fredrik Sandengen. Foto: Saatchi & Saatchi.

Jon Fredrik Sandengen er byråleder og rådgiver i Saatchi & Saatchi. Det har han vært i snart ti år. Han har vært i bransjen i mange år før det, både som AD og kreativ leder. Dessuten har han blant annet også ledet Gullblyanten og vært styreleder i Kreativt Forum.

– Takk til Thomas Askim og Eirik Stensrud for pinnen, det er godt at så flinke, hyggelig og oppegående folk satser på vår bransje – og blir her. 

Nevn et inspirerende internasjonalt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jobber jeg er glad i eller blir inspirert av? Når arbeider fra hele verden ligger i potten og det over 50 år siden den kreative reklamerevolusjonen, er det uendelige muligheter. Men for å begynne et sted, det er når jeg opplever at arbeider tar meg til steder jeg ikke hadde tenkt meg - og får meg til å se ting på en ny måte, det begynner å skje ting. Dette er en definisjon på kreativ reklame, fritt oversatt fra et over 25 år gammelt Wieden+Kennedy «manifest». I de siste årene må vi legge til at folk også skal involveres, deltar og deler arbeidet. Ekstra sterkt blir det når arbeidene kommer på klare gode konsepter hvor det er stort mangfold i løsninger og uttrykk gjennom år. 

– En ganske ny W+K jobb for Honda, THE OTHER SIDE eller press «R» (må sees på Hondas nettside), viser at byrået fortsatt lever opp til sine egne ord. Den viser at kjernen fortsatt er gode ideer og historiefortelling, men at digital kompetanse og forståelse for ulike mediers egenart er en del av jobben. Skal jeg stille ett spørsmål ved den, før den starter sin rundreise i internasjonale konkurranse-juryer, må det bli om selve historien er sterk nok? Uansett er det storslått og fascinerende, og jeg blir inspirert av denne jobben fordi den har så mye skills i seg.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Så noe norsk. Jeg tar sjansen på å trekke frem to konsepter og enkeltarbeider som tåler og veies mot W+K sine ord. Da blir det selvfølgelig på øverste hylle og som alle har et forhold til, men det tåler vel denne spalten. Kred her – eller kudos - må jo henge høyt. 

– «Bank fra A til Å» fra Dnb og Try har satt en helt ny standard for kategorien, og når jeg så den første jobben (tror jeg) for pensjonsparing ble jeg oppriktig glad - veldig befriende. At det fortsatt gjøres best-i-klassen- jobber som dette konseptet, viser den siste filmen med at «det av og til lønner seg å være ung», som er omtalt i denne spalten tidligere. 

– En helt annen type jobb og kunde, men som vekker godfølelse og beundring er SMFBs arbeid for Geox, jeg liker spesielt det første arbeidet fra Cherrapunjee, India. Blir spennende å se hvor dette våte universet tas videre fra der det er nå. Kan bli en klassiker.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne gi pinnen videre i en litt ny retning, for å trekke inn både jenter og de yngste i stafetten. Fanny Vaager Brekke representerer det aller beste her, og det blir spennende å se hva som blir brakt til torgs fra den kanten. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.