Kudos fra Ester

Ester Hjellum, senior AD og partner i TRY er innehaver av ukens Kudos-stafettpinne.

Hmmm. Er det NinjaEster eller Sulten?

Ester Hjellum er prestedatter fra Møre som har jobbet mange år i engelsk reklamebransje og som nå jobber i TRY reklamebyrå.

– Jeg må si at, som en enkel, landsens jente var det utrolig gøy å bli spurt om å skrive Kudos! Tusen takk Marie som sendte stafettpinnen min vei og for write-up om «Sulten».

Nevn et internasjonalt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Oj. Det er så utrolig mange arbeider jeg gjerne skulle lagd, det er vanskelig å velge. Jeg gråter hver gang jeg ser «Like A Girl». 



– Og Dove’s første fikk meg til å få frysninger. Det får jeg enda.


– Og så jeg elsker Nike's nye for maratonløperne som hyller alle oss som aldri kommer til å vinne et eneste maraton, men som av en eller annen grunn løper, lell. Det viktigste er å delta! 


– Men jobben jeg absolutt skulle ønske at jeg hadde lagd er Honda «Cog» [som du ser i mediespilleren]. Jeg husker godt da jeg så den for første gang. Det var premiere i reklamepausen på en eller annen stor fotballkamp i England (jeg er angloman, men ikke spesielt fotball-interessert). Puben var proppfull. I pausen er det normalt å kjøpe seg en øl, tisse eller prate utrolig høyt. Men da «Cog» kom på, ble det helt stille. Alle stirret på TV skjermen i hjørnet i 120 sekunder. Folk var som fjetret. Hva var dette?!? Det var flott.

Matt [Gooden] og Ben [Walker] , som var mine mentorer fra reklameskolen, gikk fra å være et solid, talentfullt team, til å få heltestatus i bransjen i London. Og det må ha føltes ganske spesielt med alle spoofene (som for eksempel 118 118 og de utallige etterligningene som har kommet etterpå. 

 

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Den har fått kudos før, men jeg nevner Hydro «Train» av DDB Oslo igjen, fordi den gjorde stort inntrykk da en eks-kollega fra Australia sendte denne til meg på mail fordi han syns den var utrolig kul, og jeg oppdaget plutselig at den var norsk. Jeg ble så stolt!


– Også er jeg veldig glad i filmen for Telenor om hun jenta som skriver stil om fremtiden. Syns den er så gjennomført lagd. Ekte craftmanship. Fra manus til lydarbeidet til klippen og casten. Også er den jo veldig søt og morsom. Og relevant. Men den får meg til å føle meg litt gammel, da. For jeg kan huske en tid da å vandre rundt på gata med en mobil limt til øret var helt fjernt! 


Hvem vil du sende stafettpinnen til, og hvorfor? 

– Jeg vil veldig gjerne gi stafett-pinnen videre til Marianne Eskeland, som er leder i POD, den grafiske avdelingen i TRY. Dama har sterke meninger og virkelig sans for stil, form og farge, så jeg er spent på hvilke jobber hun kommer til å gi kudos.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.