«Ka du trur?»

Humor er ofte, men ikke utelukkende stikkordet når designer Atle Mo velger favoritter i denne ukens utgave av Kudos.

Atle Mo er designer hos nettleser-selskapet Vivaldi.

Atle Mo startet sin reklamekarriere i Stavanger som lærling hos Ensign Reklamebyrå i 2004, og var der tre år. Han var også en kjapp tur innom Hæren og gjorde en forsinka tjeneste som fotograf, før turen gikk videre til Oslo og Hyper.

–  Der koste jeg meg i vel syv år før det ble et lite skifte av beite, men ikke mer enn 200 meter fra Hypers lokaler, hvor jeg nå sitter som designer hos Vivaldi og lager nettleser. Ellers sysler jeg med sideprosjektet mitt, Subtle Patterns, som jeg startet i 2011. Er @atlemo på Twitter.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Det produseres så sjukt mye bra arbeider på alle kanter av kloden, så å måtte velge én som overgår alt annet går bare ikke. Men alle liker humor, meg selv inkludert, så vi starter med noe gøy.

Mofac & Alfred sitter i Korea, og de har laget en kortfilm jeg liker veldig godt. Morbid humor på sitt beste! «Johnny Express» handler om Johnny som leverer pakker i verdensrommet. Se filmen, så skjønner du.

– Jeg hoppet litt av reklametoget etter at jeg dro fra Hyper, og er ikke like oppdatert på alt som rører seg der ute, men én film jeg ikke kunne unngå å få med meg var Leo Burnetts «Like a Girl». De tar problemstillingen på kornet, og forteller det på en så effektiv måte at man bare må bøye seg i støvet. Det gjør i hvert fall jeg. Kudos!

«Like a Girl» for Always av MSLGroup New York/Leo Burnett Toronto:


– Den siste måneden har jeg vært i Hong Kong og jobbet litt herfra, så jeg kan jo slenge ut en «lokal-kudos» også til Saatchi & Saatchi HK, som har laget en morsom liten film hvor de tar opp spillavhengighet og mødres måte å oppdra barna på. Husk på 1-barns-regelen når du ser dette. De kalles for «strawberry generation» her borte. Denne vant Spikes Asia i år, i kategorien film. 

Mother» for Changyou av Saatchi&Saatchi Hong Kong:


– Som designer må jeg også ta med en film bare fordi den er vakker. Godt håndverk. Kudos til Edouard Salier som får det til å se så enkelt ut. 

Massive Attack «Splitting the Atom», regi Edouard Salier:

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Husker du den reklamen til VG, han som sier «Ka du trur?». Det liker jeg. Enkel humor. Det ble jo en greie det der, å si «ka du trur». Moro.

«Ka du trur?» for VG av Dinamo, 2004:


– Så har du den serien Finn.no lagde. Også herlig enkel humor. Foreldrene som selger ungens spill for å gi ham presang på bursdagen. Klein stemning. Lættis.

Finn.no av Hei! Reklamebyrå, 2004:


– Jeg må også trekke fram jobben(e) mine gode ex-kolleger i Hyper har laget for Forsvaret. Hele pakka der fra filmer til nettsider, minikampanjer og så videre. Et realt løft for Kongeriket, kudos! [Du ser filmen «Minus 5» i mediespilleren]. 

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Pinnen sender jeg til min første mentor, Terje Hopen i Ensign Reklamebyrå. Han lærte meg å sette pris på godt håndverk, og viste meg at «bare noe bokstaver på et ark» ikke er så enkelt som du skulle tro. Og som Jærbu er det jo min plikt å sende stafetten litt ut av Oslogryta!

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.