– Trigger utrolig sterke følelser

Kudos-stafettpinnen har reist fra sørspissen av Norge til til Sveriges østkyst, nærmere bestemt hos Hyper Island i Stockholm, der den har landet hos entrepenør og utdanningsleder Sveinung Skaalnes.

68752 e7854 original
– #kjærepappa er en av de sterkeste medieopplevelsene jeg har hatt.

Sveinung Skaalnes er leder og entreprenør innenfor utdanning og læring, blant annet hos Hyper Island.

Sveinung Skaalnes

er leder og entreprenør innenfor utdanning og læring. Han er en del av Research & Development-teamet på Hyper Island, hvor han også er deleier. Som Founding Director ledet han nylig utviklingen og det første kullet av 30 Weeks i New York, et utdanning-møter-startupinkubator-program for designentreprenører. Bak programmet står Hyper Island, Google og de ledende designskolene i New York. Han er i tillegg til alt annet faglig ansvarlig og med-grunnlegger av SKAP, en ny type kreative folkehøyskole i Mandal, som åpner dørene til høsten.

Skaalnes fikk kudos-stafettpinnen fra Bjørn Høydal i Op designstudio.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Det må jo være #kjærepappa fra CARE. Som mange andre utenfor Norge så jeg dette først etter at den svenske journalisten Emanuel Karlsten delte det i forrige uke. Jeg synes det er en fantastisk video, på alle måter. Den trigger en utrolig sterke følelser i meg. Sinne, sorg, ansvar, uro og en trang til å gjøre noe. Tankene sprenger og suger i hele kroppen. Hva har jeg gjort med min rolle og mitt ansvar for å forme samfunnet og vår kultur? Hvordan bidrar jeg til økt respekt og medmenneskelighet i min omverden? Jeg håper at en gang få bli far, og da blir det min jobb å sørge for at min sønn eller datter har de beste forutsetninger til å bli en positiv kraft i verden. Det er et uendelig stort ansvar, som jeg tenker mye på! #kjærepappa er en av de sterkeste medieopplevelsene jeg har hatt.

#kjærepappa er laget av Schjærven Reklamebyrå i samarbeid med Tangrystan og Clockwork.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Det er mange som gjør viktig arbeid for tiden. En av dem er Svenske #refugeephones, som samler inn og distribuerer telefoner og simkort til nyankomne flyktninger. Bak prosjektet står digitalreliance.org, en non-profit forening som jobber for at digitale medier skal bidra til at alle mennesker kan leve i fullt samsvar med FNs menneskerettighetskonvensjoner. Hanna Wekell (også grunnlegger av Ung Cancer) driver prosjektet sammen med Gustav Martner (Executive Creative Director, EVP for Europa og Managing Director i Sverige for CP+B) og et antall frivillige.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil faktisk sende den videre til nettopp Gustav. Vi har sporadisk samarbeidet i ulike sammenhenger de siste årene, blant annet i 72 Hours For Peace en Creative Commons idédatabase skapet i samarbeid mellom 250 Hyper Island-studenter, kreatører fra CP+B og Peace One Day. Som leder av Komm og gjennom sitt samfunnsengasjement er Gustav en inspirasjon og viktig kreativ kraft som jeg ser opp til. Jeg ser frem til å se hva han velger å trekke frem her, da det definitivt er eller blir relevant, lærerikt og viktig for mange.

– #kjærepappa er en av de sterkeste medieopplevelsene jeg har hatt.