– Friskt, detaljert, med treffende narrativ

Denne uka kommer Kudos fra det norskitalienske paret bak designstudioet OlssønBarbieri, nemlig Henrik Olssøn og Erika Barbieri.

80391 da511 original
Bendik Kaltenborn, ByHands, for Aesop.
80394 9aa38 original
Bendik Kaltenborn, ByHands, for Aesop.
80397 66824 original
Bendik Kaltenborn, ByHands, for Aesop.

Henrik Olssøn og Erika Barbieri, i designstudioet OlssønBarbieri. Foto: Line Klein.

Designstudioet OlssønBarbieri ble startet i 2005 av Henrik Olssøn og Erika Barbieri, etter å ha studert produktdesign ved ISIA i Firenze. Studioet spesialiserer seg på pakningsdesign og visuell identitet, og har de siste årene vunnet priser for sitt arbeid, blant annet i Visuelt, D&AD, Pentawards og The Dieline Awards.

– Takk til Presserommet for stafettpinnen og for fine ord.

– Vi tilstreber oss å jobbe konseptbasert i alle prosjekter og vår prosess som produktdesignere gjør at vi tilnærmer oss pakning og merkevare på en litt annerledes måte. Vi er opptatt av symbolikk og at alle komponenter i et produkt er bærere av et budskap. Det er da vi ser at løsningene også fungerer kommersielt på tross av at de bryter med hva som er vanlig i en kategori. Vi henter ofte inspirasjon fra kunst, kultur, arkitekturhistorie og strømninger i populærkultur og kombinerer dette med vår egen intuisjon for hvordan vi mener et produkt eller et kategorispråk vil oppleves relevant og moderne.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.
Bendik Kaltenborn (ByHands) sitt arbeid for Australske Aesop´s nye gavepakninger. Vi har vært fan av illustrasjonene og humoren hans lenge. De er friske, detaljerte og har treffende narrativ som virker å slå en akkord med menneskelige følelser. Vi synes det er gøy å se at stilen til Bendik blir brukt av kommersielle merkevarer og skulle gjerne ha involvert han i ett av våre prosjekter.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Den svenske koreografen Alexander Ekmann synes vi er veldig inspirerende. Vi så «A Swan Lake» i Operaen som ble fremført på vann. Vi gikk glipp av «Midtsommernattsdrøm», men håper å få se den neste gang den settes opp. Teaseren alene er en opplevelse i seg selv. Fantastisk arbeid.

Alexander Ekman «Midsommarnattsdrom»


– Vi beundrer arbeidet til japanske Kenya Hara og spesielt pakningen han gjorde for den franske konditoren Pierre Hermé. Veldig i tone med japansk kultur å løfte produktet fra noe man spiser til en visuell og åndelig nytelse. Det er noe strengt, men samtidig intuitivt, poetisk og lydløst over dette arbeidet. Vi var så heldige å bli invitert til et besøk i studioet hans i Tokyo for et par år siden og ble kjent med en mann med dyp forståelse og respekt for det visuelle og filosofiske aspektene ved sin japanske kultur. Arbeidet hans reflekterer hans livsfilosofi.

– Rebranding av Loewe av MM Paris. Det er vanskelig å overse dem i det siste. Logoen, kampanjene, de nye parfymene, referansene. Art meeting commerce.

Lennert & Sander for COS. Hele portfolioen deres er imponerende. Vi fant dem da vi så videoen «The Sound of COS» der de presenterte en ny kolleksjon ved å imitere lydene av klærne. Et forfriskende og estetisk narrativ. Personlig, modig, presist og eksperimentelt.

Lernert & Sander «The sound of COS»:

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Det mange talenter i byen og i Norge som vi setter pris på og respekterer og sender gjerne stafettpinnen til typografen Stefan Ellmer. Vi har hatt gleden av å jobbe med Stefan på flere prosjekter og han tilfører alltid arbeidet solide kvaliteter. Spesialdesignet typografi har en renessanse og vi synes bransjen er heldige som har et så stort talent fra Østerrike i byen. Arbeidet hans har langt på vei satt sine spor i viktige norske identiteter.