– Det er bare å glede seg til jul

Marius Holtmon er grafisk designer i Mission. I ukens kudos trekker han blant annet frem identiteten til Sentralen. Les hvorfor han mener det er et imponerende stykke håndverk.

85828 a04ae original
Identitet for Sentralen, av Metric Design.
85829 dc802 original
Identitet for Sentralen, av Metric Design.
85830 1d190 original
Identitet for Sentralen, av Metric Design.
85831 71dd1 original
Identitet for Sentralen, av Metric Design.

Grafisk designer i Mission, Marius Holtmon.Marius Holtmon

jobber som grafisk designer i Mission og er utdannet ved Westerdals.

– Tusen takk til Madeleine for overrekkelsen av stafettpinnen og hyggelige ord!

Fortell om en eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Det er noe spesielt med identitetsdesign som i all hovedsak bæres av et karakteristisk skriftsnitt. Hvert tegn blir nesten som en logo i seg selv. Bærebjelken i identiteten til Sentralen av Metric Design Studio, skriftsnittet Sentralen, er et godt eksempel. Et imponerende stykke håndverk hvor byggets arkitektoniske historie og fremtid som kulturarena bindes sammen, og fortelles med en særegen og tydelig stemme. Slike arbeid vokser ikke på trær og fortjener anerkjennelse!

– Et annet arbeid jeg vil trekke frem er Hellstrøm Juleaquavit av Olssøn Barbieri. Dette er et smykke av en flaske jeg aldri blir lei av å utforske. Flaskens form og innhold, kombinert med historiefortelling gjennom god bruk av typografi og illustrasjon, her er alt gjennomtenkt og meget smakfullt satt sammen. Det er bare å glede seg til jul!

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Det går litt i bølgedaler hva slags type jobber som inspirerer meg, men akkurat nå er jeg på en Noma Bar-bølge. En israelsk grafisk designer og kunstner som er en mester i å balansere bruken av positivt og negativt rom i sine komposisjoner. Enkle, men smarte optiske illusjoner som utfordrer hjernens oppfatning av virkeligheten og som inspirerer i designhverdagen. Det er vanskelig å plukke ut kun ett av hans verk, så jeg har fått internett til å gjøre jobben med å sette sammen en finfin liste.

– Sjekk også ut animasjonsfilmen «Unmasking a Killer» han har laget i samarbeid med reklamebyrået Seiden NYC for New York-Presbyterian Hospital. Den første i en serie av filmer som tar for seg vitenskapen bak immunterapi, og har som formål å øke forståelsen av nye terapier ved medisinens grenser.


Hvem vil du gi stafettpinnen videre til?

– Jeg vil gjerne gi stafettpinnen videre til Jens Johan Tandberg i FEED. En dyktig designer og kul kar jeg hadde gleden av å dele arbeidsplass med for noen år siden!