– En frisk fläkt

«Det finns ju annat i livet än reklam», mener kreatør Linus Hjellström i SMFB. Men ikke i denne Kudos-spalten, som handler om nettopp dét.

Kreatør i SMFB, Linus Hjellström. Foto: Jeton Kaçaniku

Linus Hjellström er utdannet Art Director fra YRGO i Göteborg og gikk derfra til praksisperiode i Saatchi & Saatchi der han ble ansatt og jobbet i fire år. Nylig byttet han arbeidsplass til SMFB der han jobber i team med Pia Ølstad.  

– Tack till Susanne & Marius som sände stafettpinnen vidare åt mitt håll. Inspirerande människor som skapar inspirerande arbeten. Haft många hetlevrade diskussioner på KF sniklesning med Marius, främst om italiensk fotboll. Det finns ju annat i livet än reklam. Men nu åter till just det, reklam.

– Hardangersøm-suttekluter brodert av dattera til Rudolf Hess, väldigt kul.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Statistik och obehagliga bilder i all sin ära men de har onekligen också sina begränsningar. Därför är denna kampanj en frisk fläkt i segmentet med sin igenkännbara ton av folklighet. Byrået är Saatchi & Saatchi(nå kjent som Per Høj) för Helsedirektoratet, kreatörene är Øyvind Waage & Fanny Vaager med Morten Borgestad på regi.
– «Hardangersøm-suttekluter brodert av dattera til Rudolf Hess», väldigt kul. (Se filmen i mediespilleren.)

– Världens kanske smartaste man förstår väldigt mycket men inte allt. Denna radio-kampanj signerad Joachim Haug & Joachim Bjørndahl i DDB för McDonald´s tycker jag väldigt mycket om. Det är så dumt att det blir smart, eller tvärtom. 

Radiospot nummer 4 – Complexity of dark matters

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Kreativitetsövningen för Sveriges Radio, regisserad av Jesper Ganslandt av Forsman & Bodenfors. Detta är en av filmerna i serien och jag gillar verkligen castingen och timingen. Kul såhär i DAB-radio-tider. 


– HIV+ av Saatchi & Saatchi, Schweiz för Vangardist Magazine är en sånn där idé som låter totalt omöjlig att genomföra. Viktigt och bra.


– «Telia-reklamen» var serie reklamfilmer mellan 1994-2010 som visar komiska situationer relaterade till telekommunikation i en vanlig familj och i huvudsak, pappan. Detta var nog en av de första långgående reklam TV-koncepten som kom i Sverige och jag växte upp med dessa. Konceptet är skapat av Martin Marklund, Enis Püpülek och Petrus Kukulski, og er regissert av Johan Kling for Standart.


– Crash the super bowl var ett koncept där entusiaster själva fick möjligheten att skapa en reklamfilm för Doritos. Min favorit är «Finger cleaner» från 2014. 


– På Roygalan i Sverige delar man ut pris till de bästa reklamfilmerna. Men jag tycker nog att denna reklamfilm inför själva Roygalan 2012 är en höjdpunkt i sig. Skapad av Daniel Eskils & Björn Carlberg.   


Hvem vil du/dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Den sänder jag till eks-makkern min Mads Rønold i Per Høj. Han är helt grym och han har säkert något spännande på lager att visa upp.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.