– En miks av tårer, fascinasjon og latter

Ukens Kudos kommer fra Mari Krokan i Empefire, som tar oss med på en reise tilbake i tid og en reklamefilm som fortsatt evner å bevege.

I Empefire: Tekstforfatter/kreatør Mari Krokan.Mari Krokan (31) er utdannet både forretningsutvikler og AD, men det er som tekstforfatter/kreatør hun opererer på femte året. Operasjonene utføres til daglig hos Empefire, der hun har vært i nærmere halvannet år.  

– Takk for pinnen Martine! Det jeg liker aller best ved deg er humoren, men selv om dette er min favorittsjanger innenfor reklame (og det meste her i livet) så blir ukens bidrag en liten reise tilbake i tid, samt en miks av tårer, fascinasjon og latter.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Når vi snakker glad i så er jeg nødt til å trekke frem en god gammel reklamefilm for Norsk Tipping. Denne får meg fremdeles til å grine. Aldri undervurder musikken i en reklamefilm, for ikke å snakke om merkevarens emosjonelle verdi. [Du kan se filmen i mediaspilleren]

– En annen favoritt er denne for Sparebank1. 50/50 morsom og snedig. Genialt fortalt at man følger med i tiden, ser unge kunders behov samtidig som man tar vare på de trofaste og tradisjonelle. 

«Appbank» (2012) av Kitchen med Einar Film (regi: Aksel Hennie).


Nevn et eller flere inspirerende internasjonale/utenlandske arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg har lyst til å trekke frem kampanjen «Do it for Denmark». Nydelig innsikt med et spenstig forslag til løsning på problemet. Tenk dere, her redder man et helt folkeslag med eggløsningsrabatter og premier til de som gjennomfører med beviselig resultat. Jeg liker også oppfølgerkampanjene «Do it for mom» og «Do it for ever». 

«Do it for Denmark» (2014) for Spies av ROBERT/BOISEN & Like-minded.


– Når en fiktiv fotballspiller signerer med Coca Cola, skjønner man at den virtuelle verdenen har kommet for å bli. 

Alex Hunter har blitt en stor stjerne i FIFA, til tross for at han egentlig ikke eksisterer. Eller bør vi definere «ekte» på nytt? Nå har han i hvert fall stilt opp i en reklame for Coke Zero, og jeg er spent på hva som blir det neste.

«Uplifted Alex» (2017) av Mercado McCann:


– Fra rørende tårer og befruktende engasjement er vi er nødt til å ende på litt lettbent humor. 

– Denne filmen i en serie filmer for Riksgälden beskriver min enkle form for humor ganske så godt. Jeg blir aldri lei av å se på denne. Og budskapet er like enkelt. 

«Poängräkning» for Riksgälden av Storåkers McCann med Standart (regi: Johan Kling):

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Neste uke skal flinke Kristine Nergaard og Henrik Berg få pinnen. Jeg er spent på å se hvordan hjernene deres fungerer sammen. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.