Solnedgang, Enya og Van Damme

Kreatørene Kristine Nergaard og Henrik Berg Slang har funnet fram til variert favorittliste i anledning ukens Kudos, en blanding av gammelt og nytt, trist og gøy, fint og smart.

Henrik Berg Slang og nyansatte Kristine Nergård er kreativt team i Dinamo.

Kristine Nergaard og Henrik Berg Slang jobber er team i reklameavdelingen til Dinamo. Her jobber de for kunder som Redd Barna, Fisherman's Friend og RFSU. 

– Takk, Mari, for at vi får fortelle om reklame vi liker. Det har vært både gøy og utfordrende. Vi har forsøkt å finne en blanding av gammelt og nytt, trist og gøy, fint og smart. Hvis det finnes en fellesnevner, er den kanskje at vi har valgt ganske konvensjonell reklame. Filmer med klassisk historiefortelling og konseptualisering, som vi liker godt. Altså favner ikke utvalget så mange hippe og disruptive(!) case-filmer denne gangen. Men det får da være greit. 

– Vi er ikke alltid enige om hva som er bra (til orientering, Mari, mener vi selv at dette er en stor styrke som team) og det preger kanskje også utvalget. En del av jobbene er jo ganske opplagte og uangripelige. I alle fall denne første.
 

  • «The Epic Split» av Forsman & Bodefors for Volvo Trucks


– Det er kanskje allerede opplest og vedtatt at dette er verdens beste reklame. Og det er også vår første og største felles favoritt. For sånn blir det når vi får servert solnedgang, Enya og Van Damme. 

  • «3 meter lang sang» av DDB Oslo for Peugeot


– Da Henrik fikk en sønn, gikk han rundt på fødestuen og sang «her er en halv meter lang Slang». 

  • «Ta toget» av POL for NSB

– Her har vi ikke en spesiell filmfavoritt, men vi synes hele konseptet er så fint og smart at det fortjener å ta plass. Og få honnør. 


  • «Pass the Heinz» av David Miami (via Cooper Draper Pryce)


– Litt av en runddans. Reklamefolk som lager reklame, basert på den refuserte reklamen til reklamefolka i en serie om reklamebransjen. Og som slik hylles av reklamefolk og vinner reklamepriser. Men det er jo så fint når skillet mellom drama og virkelighet hviskes ut. Og at en karakter fra en tv-serie lagt til sekstitallet, kan stå bak en av 2017 mest omdiskuterte reklamekampanjer. 

  • Audi «Clowns» av BBH London


– Her har vi valgt en av årets jobber, som ennå ikke har utmerket seg i noen konkurranse, men som etter vårt skjønn har potensial. Slik vi ser det er den en og fin og enkel dramatisering, basert på en smart sannhet –  når vi kjører er det jo ikke oss selv som utgjør fare, men alle klovnene på veien. 

– Vi vil gjerne sende stafettpinnen videre til Sanda Zahirovic hos Anti. Den har hun fortjent. Og hun vet selv hvorfor. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.