Vil endre Young Creatives

Melnychuck-sjef Erik Heisholt mener at utvelgelsen av norske deltagere til reklame-konkurransen Young Creatives må endres, etter at Kampanje avslørte at Norge har havnet helt på sidelinjen.

Praksis for utvelgelse av de norske deltagerne til Young Creatives, som inngår i reklamefestivalen Cannes Lions, har vært å sende det teamet som vinner i elevklassen i Gullblyanten. Norge har hevdet seg med gull i 1995 og sølv i 2000 i konkurransen, men siden har ikke de norske nådd opp.

Melnychuck-sjef og en av Norges mest premierte reklamekreative, Erik Heisholt, mener det er på tide med en forandring.



– De norske kriteriene for å sende deltakere til Young Creatives må endres. I alle andre land jeg vet om er det nasjonale konkurranser om å få delta blant de yngre kreatørene i bransjen. Dette er en høystatuskonkurranse blant internasjonale stjernebyråer som ønsker å få sine beste unge team opp og frem. Det at det går automatikk i at de beste elevene i Gullblyantens elevkategori er de som har fått delta fra Norge, har vært med på å svekke Norges status i denne konkurransen, sier Heisholt til Kampanje.

Han sier meningen ikke er å rakke ned på de norske elev-teamene, men han mener team med mer erfaring bør få sjansen til å delta i Young Creatives.
– Ikke et vondt ord om elevene fra Norge som har deltatt, tvert imot; det er våre største talenter som vi skal ta godt vare på. Men i konkurranse med de beste teamene under 30 år fra BBH i London, TBWA Paris, ALMAP BBDO fra Brasil og Saatchi & Saatchi fra New York, blir de spist til frokost. Vi har mange kjempetalentfulle unge team i byråene i Norge som har fått noen år på baken som må få sjansen til å representere Norge i Young Creatives, sier Heisholt.

Veid og funnet for lett Som Kampanje skrev i forrige uke ble Norge veid og funnet for lett til å delta i den nye filmkategorien i Young Creatives. Ti land får delta, blant annet Sverige. Tredjeårs-student Geir Windsvoll ved Westerdals Film & TV sier han synes det er trist at Norge ikke får delta.
– Det er fryktelig trist at Norge ikke kan representeres i denne kategorien. Impulsivt og på bakgrunn av artikkelen på Kampanje, føler jeg at man i Norge ikke helt henger med på utviklingen av kommunikasjonsfaget. Og at dette er en synlig konsekvens. Og bransjens interesseforening overbeviser meg ikke helt om at de egentlig er bevisst på sine egne visjoner. Der står det at man skal inkludere alle utøvere av «kommersiell kreativ kommunikasjon», og «utfordre det faglige miljøet til å tenke nytt», sier Windsvoll til Kampanje.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.