Cannes: Norge på 2. plass i Young Creatives

Vinnerne av Young Creatives Cyber Competition ble annonsert for pressen tirsdag formiddag. Brasil tok seieren, men Norges bidrag ble omtalt som «a close runner-up».



Young Creatives' utfordring i år kom fra Den Internasjonale Røde Kors-komiteen (ICRC), den avdelingen av Røde Kors som tar seg inn i krigssoner. De konkurrerende i Young Creatives, som kommer fra 42 forskjellige land, har hatt 24 timer på seg til å lage print- eller cyberannonser som skal mobilisere støtte for ICRC gjennom donasjoner eller frivillig arbeid.

Årets brief fokuserer spesielt på ICRCs «Restore Family Links»-program, som har som mål å gjenforene familiemedlemmer som har blitt separert på grunn av krig.

De unge kreative ble fortalt at annonsene skulle være universelle, lett oversettelige og at man skulle unngå fokus på en bestemt region eller land. De fikk også beskjed om å ikke forandre på ICRC-logoen.

Suksess på tross av blunder Eirik Stensrud (Saatchi & Saatchi) og Helge Marius Wiig (DDB Oslo) skulle egentlig delta i printkategorien i Young Creatives, men datt ut av systemet på grunn av rot fra arrangørene. De deltok i cyber-kategorien i stedet, og det med suksess.

Duoen laget en søkemotor, «Family Finder». Ved å trykke på den, kommer det opp en side som sier «If only bringing families back together was this easy», samt en anmodning om å donere penger til Røde Kors.



Jørgen Bøhle Bakke fra Try reklamebyrå sitter i Cyber-juryen, (som også dømmer Young Creatives Cyber Competition). Han mener at den norske jobben helt klart skilte seg ut.
– Sammenliknet med de andre løsningene var dette mye mer av en klassisk reklamejobb, forteller han.

Bøhle Bakke mener bidragene i Young Creatives, akkurat som i resten av festivalen, kvalitativt sett var høyst variable.
– Generelt sett synes jeg det er for mange arbeider som blir sendt inn, det er veldig mange som ikke har noe her å gjøre.

Idiotisk Han forteller om en heseblesende men lærerik prosess under arbeidet med Cyber-kategorien, der Dinamo Link, DDB og McCann gikk videre i konkurransen med hver sin jobb.
– Det har vært spennende, men slitsomt. Det norske nivået er relativt bra sammenliknet med alt det andre. Knaz-kampanjen fra McCann kunne også ha gått videre til shortlist om det ikke var for det at det var så mange andre SMS-løsninger, det var nesten som man så seg blind på det. Dent hadde også med en veldig fin jobb, men de hadde av en eller annen idiotisk grunn klart å melde den på i feil kategori – viral movies. Jeg brukte min stemme for å få den revurdert i riktig kategori. Det var mange i juryen som virkelig hadde sans for den, men den falt til slutt igjennom, forteller han.

Bøhle Bakke mener videre at veldig mange jobber i konkurransen krever at du må sette deg inn i det du blir presentert for, og at det dermed ikke helt sikkert at mottakeren får med seg budskapet.

I Young Creatives Print Competition – kategorien Stensrud og Wiig egentlig skulle ha deltatt i – var det et polsk team som vant.