Cannes: Bronse til McCann og Kitchen/Mediafront

Norsk reklamebransje tar hjem sin 3. og 4. bronse i årets Cannes Lions: Antinarkotika-nettstedet for Uteseksjonen og Stella-promoen for Kreativt Forum. Svenske Farfar tok Grand Prix.



Bransjeforeningen Kreativt Forum har med dette vunnet sin første løve i Cannes noensinne.
– Dette synes vi er utrolig morsomt, sier Sol Olving, daglig leder i foreningen.

– Dette er en løsning som vi umiddelbart falt for, og synes er like flott hver gang vi surfer innom på nett. I tillegg er det veldig hyggelig for McCann, som har gjort en strålende jobb. Vel fortjent!

Løsningen som Kitchen og Mediafront gjorde for Uteseksjonen, www.trydrugs.net, fikk tidligere i år gull i Gullblyanten for Interaktive løsninger. Den dominerte også fullstendig Gulltaggen 2007.

– Resultatet er spennende og det har vært interessant å se hvordan samarbeid med et moderne reklameselskap og noen av våre sosialarbeidere har endt opp i en løsning der faktabasert kunnskap blir formidlet på en levende, troverdig og tankevekkende måte, sier Astrid Pettersen, leder for Uteseksjonen i Oslo.
– Fantastisk hyggelig at kampanjen også vekker oppmerksomhet internasjonalt.

Grand Prix til Farfar Etter en hittil mager uttelling i festivalen, sågar med «Fiasko»-overskrifter i fagbladet Resumé, tok Sverige og internettbyrået Farfar storeslem i Cyber Lions med en jobb for Diesel. Svenske byråer tok i tillegg tre sølv og fire bronse, i samme kategori. Hele tre GP ble delt ut i kategorien; de to andre gikk til R/GA New York med en jobb for Nike og Ogilvy & Mather Toronto med en viralfilm for Unilever.

Juryformann Tom Eslinger var – som et klart flertall av juryformennene i år – godt fornøyd med nivået. Han trakk særlig fram Diesel-jobben i sine innledende betraktninger under pressekonferansen på onsdag.
– Dette er et utrolig godt stykke arbeid som kommer til å sette en ny standard; geriljamarkedsføring møter reality møter interaktiv. Det var slett ikke vanskelig å bestemme seg for at nettopp denne skulle få Grand Prix. For i tillegg til å være kreativt i toppsjiktet, har den gjort en veldig bra jobb for kunden.

Prisen for Interactive agency of the year ble delt mellom:

Crispin Porter & Bogusky, Miami
Farfar, Göteborg
Africa Propaganda, São Paulo

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.