Cannes: Bronse til Vålerenga

Kampanjevinneren i Gullblyanten, radiokampanjen for Vålerenga fotball, ble funnet verdig til pris også i Cannes. Det er Grey og Stig og Stein som står bak jobben.

Den andre løven norsk reklamebransje mottar i Cannes Lions i år går altså til den samme kampanjen som mottok gull i Gullblyanten for beste kampanje tidligere i år. Kampanjen består av tre radiospotter der Sven Nordin beretter om de heltemodige bedriftene til diverse Vålerenga-spillere.

Tekstforfatter på jobben er Grey/Odd-Magnus Williamsson og sistnevnte er i tillegg produsent og regissør på jobben, med klipphjelp fra Hans Kristian Heide og Torstein Tanum Morstad. En av radiospottene i kampanjen kan du høre her.

Norske byråer hadde sendt inn 38 spotter til konkurranse. Åtte spotter, hvorav tre utgjør Vålerenga-kampanjen, gikk videre til finale.

Juryformann David Guerrero fra Phillipinene kunne fortelle om frisk debatt under hele juryeringen, men også at det hersket stor enighet om å premiere ideer snarere enn det tekniske.
– Jeg har ikke tall på hvor mange spotter som tar utgangspunkt i GPS-systemet i biler. De kom fra land over hele kloden. Vi har valgt å premiere originalitet og briljante ideer, men også et godt gjennomført resultat.

GP til Australia Dette er tredje året radiokategorien blir gjennomført i Cannes Lions, og de to første årene gikk Grand Prix til de bejublede Budweiser-kampanjene fra DDB Chicago. Budweiser var også en av kandidatene til GP i år, fortalte juryformannen.
– Budweiser-kampanjen er helt fantastisk, men i år fikk de endelig reell konkurranse. Helt til sist sto det mellom Snickers-kampanjen til Clemenger BBDO Melbourne og en kampanje for Geronimo kondomer fra Grey Worldwide South Africa. Dette er superkampanjer, og begge er verdige Grand Prix, men dessverre får vi bare lov til å dele ut én.

Juryformannen trakk også fram en kampanje for Combo Pretzels fra TBWA\Chiat\Day som den fjerde GP-kandidaten.

7cf917f0-0988-453d-8614-b39c8c10f913.mp3