Cannes: Chile vant YC-print

Et ungt chilensk team vant printkategorien i Young Creatives i Cannes med en jobb for veldedighetsorganisasjonen Right To Play.

Right To Play er en non profit-organisasjon hvis mål er å hjelpe barn og ungdom å unnslippe krigsherjede områder gjennom idrett. Det chilenske teamet vant med en annonse der en vegg perforert med kulehull avløses av et avtrykk av en skitten fotball.

Printkategorien i Young Creatives er fremdeles regnet som den mest prestisjetunge, men de to norske teamene som deltar i konkurransen ble i stedet påmeldt i cyber- og filmkategoriene. Årsaken til dette er uklar. Også cyber-delen av konkurransen handler om å skape god kommunikasjon for Right To Play. Oppgaven går ut på å lage en banner som forklarer organisasjonens misjon, samt å generere penger. Det er Finn Knudsen og Jens Petter Aarhus fra DDB Oslo som deltar i denne delen av konkurransen, der vinnerne blir annonsert på onsdag.

Det er Frode Alver Nilsen og Ove Alexander Dahl fra Bergens-produksjonsselskapet Bug som deltar i filmdelen av YC. Vinnerne i denne delen av konkurransen blir offentliggjort på festivalens siste dag, lørdag.

I fjor ble det norske teamet, som den gang besto av Eirik Stensrud (Kitchen) og Helge Marius Wiig (DDB Oslo), påmeldt i cyberkategorien ved en feiltakelse. Teamet endte til slutt opp med en 2. plass.

Fra Sverige deltar hele 21 unge mennesker; seks team i printkonkurransen og tre team i filmkonkurransen.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.