Cannes: Grand Prix til Spania, bronse til Norge

Vinnerne DM-kategorien i Cannes, Direct Lions, er offentliggjort. McCann Direkte vant Norges foreløpig første løve i år, mens spanske Shackelton Madrid vant Grand Prix.



Det var langt færre gull og sølv som ble utdelt i årets DM-kategori i Cannes, sammenliknet med fjoråret. På pressekonferansen der vinnerne i kategorien ble offentliggjort insisterte juryformann Rory Sutherland, til daglig toppkreativ og vise-styreformann for OgilvyOne Worldwide, at reduksjonen i antall gilde valører er tegn på at kategorien blir stadig sterkere.
– Mens det generelle nivået stadig blir høyere, blir det dertil vanskeligere å få øye på jobbene som skiller seg ut. Det var en rekke jobber i år som ikke en gang kom til shortlist, som ville ha vunnet internasjonale priser for ti år siden. Før i tiden var det vanlig at fotballspillere røyket og var usunne, og det skulle med andre ord ikke så mye til for å stå ut som fotballstjerne da. I dag er det langt vanskeligere fordi fotballspillere i dag er topptrente idrettsmenn, humret Sutherland, tydelig fornøyd med analogien.

Sutherland var full av lovord om nivået på DM-jobbene, og skrøt av det han mente var en oppsiktsvekkende variasjon i arbeider, uhildet av medium eller problemstilling.
– Kreativt sett var det flere av gullvinnerne i kategorien som var bedre enn Grand Prix-jobben. Jobben fikk uttelling først og fremst for en smart strategi og for å virkelig skille seg ut innenfor et reklamesegment preget av tradisjonelle løsninger, mente juryformannen.

Vinneren er en banktjeneste oppfunnet og oppkalt etter den spanske fotballkeeperen Julen Lopetegui, som besvimte på banen. Dermed gikk videoklippet som en farsott over nettet. En spansk bank tok tak i fenomentet og fortalte historien om hvorfor han hadde falt om, noe som på ny ble en suksess over nett, og med det lanserte de en ny banktjeneste i keeperens navn.

– Utrolig moro! Den eneste norske jobben som gikk videre til DM-shortlist, gikk altså hen og vant Norges første løve. Løsningen heter «Nostalgia» og er en jobb for Klart Svar, og deres trådløse tjenester. I DM-kategorien ble det i år sendt inn 20 arbeider fra norske byråer, mot tolv i fjor.

– Dette er utrolig moro! Vi fikk beskjeden i går kveld, og det har ikke helt gått opp for oss ennå, sier kreativ leder Ingrid Leren Wathne og art director Einar Nonstad, som står bak DM-jobben.

Det ble sendt inn 1.689 arbeider i DM-kategorien, og 185 kom på shortlist.
– Det å komme på shortlist er en prestasjon i seg selv. Konkurransen er beinhard, og å vinne en løve er en fantastisk prestasjon, sier Terje Banken, administrerende direktør i McCann.

Teamet bak jobben:
Tekstforfatter: Ingrid Leren Wathne
AD: Einar Jørgen Nonstad
AD-assistent: Kjersti Haugland
Prosjektleder: Kristin Lien
Konsulent: Christian Espeseth

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.