Cannes: Utendørs-GP til Sør-Afrika

Verdens første solcelledrevne utendørs-board tok hjem årets Grand Prix i utendørskategorien. Det er Net#work BBDO Johannesburg som står bak jobben.

Kunden var banken Nedbank, og teksten på boards-reklamen lyder «What if a bank really did give power to the people?».

– Dette er mer enn vanlig reklame. Det representerer helse og håp, sa juryformann Jean-Remy von Matt, grunnlegger av det tyske byrået Jung von Matt.

Ved å i tillegg gi strøm til kjøkkenet på en barneskole i et av Sør-Afrikanske mange townships, er jobben så interaktiv som en jobb kan bli, la han til.

Vinnerjobben var likevel ikke helt uten kontroverser, da man vanligvis ikke gir den gjeveste prisen til noe som smaker av «veldedighet», og juryformannen fortalte at juryen hadde brukt over 90 minutter på bestemme seg om jobben skulle gå til denne jobben eller et arbeid for BBC.
– Vi var revet mellom hode og hjertet, men til slutt vant hjertet, sa juryformannen.

Det ble utdelt 190 gull, 26 sølv og 44 bronse i kategorien. På forhånd hadde Saatchi & Saatchis jobb for Adicolor kommet med på shortlisten, men den kom ikke videre til premieplassering. I denne kategorien hadde norske byråer sendt inn 34 jobber.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.