Reklamebonanza for 54. gang

Over 11.000 besøkende fra verdens reklameindustri er tilstede ved Cote D'azur for å feire årets beste kreative reklamejobber, i alt 25.660 konkurransebidrag fra 80 land. 600 journalister har de også funnet plass til, hvorav to fra KF Nyheter.



KF Nyheter er på plass i Sør-Frankrike for å gjøre resultater og andre aktuelle nyheter fra Cannes Lions umiddelbart tilgjengelig på nett. Festivalen vokser fra år til år, både hva gjelder innsendte bidrag, delegater og nye kategorier.

I fjor ble det slik at de første finalistene ble avslørt allerede på søndag. Så også i år. Klokken 15.00 søndag 17. juni får vi vite hvilke bidrag som har gått videre i kategoriene Lions Direct og Promo Lions, altså DM-kategorien og promo-kategorien. Promo Lions ble introdusert i fjor, og skal premiere salgs- og butikkpromo, detalj-marketing og ambient design. Norske byråer har sendt inn tre jobber i denne kategorien i år.

Formiddag mandag slippes fortløpende shortlistene med finalister i hele fire kategorier: Media Lions, Outdoor, Radio Lions og Press. Vinnerne av printkategorien i konkurransen for de under 28, Young Creatives blir også avslørt denne formiddagen, mens vinnerne i Direct og Promo blir offentliggjort mandag ettermiddag.

Tirsdag er også en begivenhetsrik dag. Da blir shortlisten for Cyber Lions offentliggjort, mens vinnerlistene i Radio, Outdoors og Media også blir tilgjengelig.

Titanium-mutasjoner Den priskategorien som har vokst mest i år er Titanium & Intergrated Lions, som har est ut med hele 60 prosent. Dette er en kategori som begynte sitt liv med tittelen Titanium for 5 år siden, og som dengang skulle hedre innovative jobber, men som har mutert seg frem til hva det er i dag, hvor den premierer en kampanje som bruker tre eller flere medier (Integrated), i tillegg til en jobb som hedres som en «gjennombruddsidé» som utfordrer den gjeldende kommunikasjonen (Titanium). I denne kategorien har norske byråer sendt inn to bidrag.

I år er det også introdusert en egen pris for beste nettverk. «Network of the year award» skal hedre det byrånettverket som har sanket flest priser i løpet av festivalen.

Unge kreative
Fra onsdag av blir det noe mindre å skrive hjem om, men det er først da de tradisjonelt mest sexy kategoriene kommer på banen. På formiddagen onsdag avsløres vinnerne i Cyber og Press, og dessuten blir vinnerne i cyberkategorien i Young Creatives offentliggjort. Her stiller Norge med Finn Knudsen og Jens Petter Aarhus fra DDB Oslo. Norge stiller også i filmkategorien med to regissører fra Bergens-produksjonsselskapet Bug; Frode Alver Nilsen og Ove Alexander Dahl. Vinnerne i denne delen av konkurransen blir offentliggjort på festivalens siste dag, lørdag.

Torsdag slippes shortlisten for film, mens finalistene i den mystiske Titanium Lions-prisen blir tilgjengeliggjort på fredag. Lørdag får vi vite hvem det er som vinner Titanium, Film og altså film-delen av Young Creatives-konkurransen. Og da er det hele også slutt, noe som markeres med en heidundranes fest.

Men det skorter ikke akkurat på fest og moro resten av uken. For eksempel holder DDB sin tradisjonelle mega-strandfest utenfor Hotel Martinez på fredag, mens Kreativ Forum på sin side arrangerer en markering av film-shortlisten torsdag ettermiddag, med et påfølgende nachspiel samme kveld. Dette foregår på henholdsvis Maima Beach (17.00) og O'Caffe (24.00). Festsjef er foreningens faglige leder, Knut Røthe.

Norske jurymedlemmer Norge har i år fire jury-representanter i Cannes Lions: tekstforfatter i Ernö, Dagmar Kollstrøm (Film), AD i Dinamo reklame, Frank Undheim (Cyber), tekstforfatter McCann direkte, Havård Buran Nærdal (Direct) og tekstforfatter i McCann, Carina Laurhammer (Radio).

Antall jurymedlemmer og hvilke kategorier et land får tildelt er avhengig av hvor mange arbeider som er blitt innsendt innen kategorien og hvor mye hvert land har vunnet innenfor kategorien de siste 3 årene.

Norske bidrag i Cannes Lions 2007:
Promo: 3
Direkte: 20
Media: 7
Radio: 38
Outdoor: 34
Print: 55
Cyber: 18
Film: 71
Titanium/Integrated: 2