Tar reklamepause

CA i Sverige har bestemt seg for å la sine humoristiske reklamefilmer få en midlertidig pause, mens skandalen rundt gammel kjøttdeig roer seg.



Etter at matvarekjeden ble avslørt for omfattende juks, der kjøttdeig utgått på dato ble pakket om og solgt på nytt, mener ICAs markedssjef i Sverige, Magnus Wilkner, at det er best å la de folkekjære reklamefilmene få hvile en stund.

– Det virker riktig å stoppe reklamefilmene nå. Det viktigste er å være ute i butikkene og fortelle kundene våre at de kan være trygge, sier Wilkner til Resumé.

Han mener det er uproblematisk at dokumentaren som avslørte kjøttjukset også brukte klipp fra reklamefilmene, samt kritiske uttalelser fra skuespilleren som spiller «ICA-Stig», sjefen for butikken.

– Det var i orden for oss. Vi har et svært kjent reklamekonsept og mener vi tåler å få det vist frem også i en slik sammenheng, sier Wilkner som ikke har planer om at ICA-reklamefilmene skal omtale skandalen på en humoristisk måte.

– Vi må huske at i ICA-familien er det 1400 forhandlere. Det er bare fire forhandlere som har brutt loven, avslutter markedssjefen.