Forbyr reklame på statskanalene

Frankrikes president, Nicolas Sarkozy, hevder å stå i spissen for en kulturell revolusjon på TV-fronten. Kritikere hevder han kun ønsker å gjøre sine venner i den private TV-bransjen enda rikere.

Sarkozy får nå kritikk for det mange mener er Berlusconi-aktige grep i eteren, etter å ha annonsert en plan om å fjerne alle kommersielle ytringer fra de fem offentlige franske TV-kanalene, etter modell fra BBC.

Sarkozy, hvis sosiale krets inkluderer en rekke velstående TV-kanalsjefer og mediemoguler, overrasket selv sin egen kulturminister denne uken da han erklærte at all annonsering skulle fjernes. Presidentens folk har nylig foretatt en studie av BBC-modellen, og Sarkozy hevder at han ved å forby reklame samtidig vil øke kvaliteten på offentlig programmering.

Pengevandring Å skrote annonseringen i offentlige kanaler betyr at reklameinntekter tilsvarende 800 millioner Euro (drøyt 6,3 milliarder kroner) relativt øyeblikkelig går fra de offentlige til de private kanalene, noe som igjen betyr økte skatteinntekter for den franske staten, melder The Guardian.

Det franske sosialistpartiet er i harnisk, og hevder at presidenten ikke har annet motiv enn å gjøre sine venner rikere. Minutter etter at Sarkozy foretok kunngjøringen, gikk aksekursen til TF1, Frankrikes største private TV-kanal, i været. Kanalen er eid av presidentens gode venn, Martin Bouygues.

– Godt nytt år, Martin, lød kommentaren fra en av mange franske medieanalytikere.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.