Norske annonsører kaster bort penger

Under et trendseminar i regi av Opinion fyrte rådgiver Njål Berge av flere kraftsalver mot annonsørene.

– Er det noen fra mediebyråene her? De blir alltid så sure når jeg sier dette.

Utsagnet kom fra rådgiver i Opinion, Njål Berge, fra scenen på Litteraturhuset i Oslo i går formiddag. Der hadde Bengal og Opinion samlet rundt hundre tilhørere til et seminar om tendenser og forbruksmønstre og bevegelser som selskapet tror kommer i 2008. Njål Berge var blant foredragsholderne og han leverte etter forventning når det gjelder klare budskap.

Innlegget handlet delvis om at markedsførere må slutte mer og oftere med det som ikke fungerer. Ett av poengene til rådgiveren i Opinion er at annonsører har for høy frekvens på kampanjene sine.
– Det verste eksemplet, er alle pengene som kastes bort på marketing. «Alle» mener at en reklame må minst være eksponert tre ganger på forbrukeren for å virke. Men hvor kommer denne teorien egentlig fra? Er det noen som kan fortelle meg det? Jeg har funnet denne teorien sporer fra studier fra 50-tallet. Siden har det blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en kulturell sannhet, sier Njål Berge til forsamlingen.



– Slutt med trackere Det er ikke bare mediebyråene og annonseinntektene til mediene han angriper. Også egne inntekter i Opinion er Berge delvis kritisk til.
– Jeg skal være den første til å innrømme at halvparten av tiden min på jobb har med trackere å gjøre. Men likevel; - slutt med all den trackingen av konkurrentene. Du sitter bare og ser i bakspeilet. Det du kan hente informasjon fra rapportene til Harvard Business School, burde holde. Fokuser heller mer av jobben din på dine kunder, anbefaler han.

Temaet for Njål Berge er basert på en miks av bøkene til Cloitaire Rapille, Seth Godin og Stefan Engseth, og handler om kort fortalt om arbeidsmetode for markedsførere. Njål Berge lener seg disse når han hevder at mange bruker for mye av arbeidstiden på feil felt.

Nøkkelen til forretningsmessig suksess handler ifølge Berge blant annet om å forstå sammenhengen forbrukeren handler ut i fra, mellom rasjonelle og mer primitive impulser.

– Stordalen er veldig kåt Mest latter i salen kom i etterkant av følgende psykologiske portrett.
– Vi består alle av tre egenskaper. Vi er late, vi er redde og vi er kåte. Ja, tenk på det. Det stemmer! De fleste er mest late og redde, og har bare en bitte bitte liten kåthet. Men det finnes unntak. Petter Stordalen er for eksempel ikke redd eller lat overhodet, men veldig, veldig kåt, humret Berge fra scenen.

Så oppfordret Berge alle til å gå tilbake på jobb å gjøre minst en forandring før dagen er omme.
– Gjør det så fort som mulig, mens dere ennå kjenner lysten og den lille kåtheten kile litt.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.