Radiohead på salgstoppen

Det britiske bandet Radiohead har en gang for alle bevist at folk er villige til å betale for musikk, selv med muligheter for gratis nedlastning.

«In Rainbows», Radioheads siste album, ble bredt omtalt i mediene da den i fjor høst ble lagt ut for nedlastning på internett til den prisen nedlasteren måtte ønske å gi. Avgjørelsen om å slippe albumet som en digital fil på nettstedet inrainbows.com månedsvis i forkant av det fysiske slippet, tillot musikken å spre seg rundt på nettet. Det anslås at platen ble delt mellom nettbrukere over 100.000 ganger bare det første døgnet.

Platen har senere kommet ut på CD, Vinyl og i iTunes Store, og ligger i øyeblikket på toppen av Billboards liste over de mestselgende albumene i USA.

Platen, som er den første på fire år fra Oxford-bandet, har siden 1. januar solgt i 122.000 eksemplarer i USA, ifølge Nielsen SoundScan. Det er langt mindre enn hva bandets forrige skive, «Hail to the Thief» gjorde. Den solgte i over 300.000 eksemplarer bare første uka. Men det er likevel ingen flopp vi snakker om, den dramatiske nedgangen i musikksalget de siste fire årene tatt i betraktning, i tillegg til at albumet ble sluppet 1. januar, som tradisjonelt er en tid på året da musikksalget går som tregest.

Ta og føle på Uansett vitner salgstallene om at mange musikkelskere fremdeles foretrekker en fysisk plate, i stedet for en datafil. Platen gikk også til topps på de britiske albumlistene rett etter den ble sluppet på CD og vinyl 1. januar.

– Å eie et fysisk, arkiverbart hi-fidelity masteropptak, som du også kan fôre MP3-spilleren din med, er langt å foretrekke fremfor en rekke nuller og enere, sier Eric Levin, eieren av platebutikken Criminal Records i Antlanta, USA, til NY Times.
– Jeg opplever at omtrent 75 prosent av våre kunder har det sånn, legger han til.

Levin forteller videre at vinylversjonen langt på vei har utklasset CD-versjonen i salg hos platebutikken.

I tillegg til de fysiske versjonene ble albumet også lagt ut på iTunes. Radiohead har tidligere nektet iTunes å selge albumene sine, da bandets politikk var å selge et album som et samlet hele, og ikke spor for spor. Men de snudde, på bakgrunn av at EMI, bandets tidligere plateselskap, uansett snart vil legge bandets back-katalog ut på iTunes. Dermed hadde det vært underlig om ikke også den nye skiva var tigjengelig. En ny-pragmatisk holdning som har resultert i nye 28.000 solgte eksemplarer.

Et skritt fram, ett tilbake Bryce Edge, manager for bandet, mener at de fysiske versjonene av albumet helt klart har solgt mindre enn den ville ha gjort uten nedlastningsstuntet.
– Men alt i alt kom vi ut på topp, delvis fordi vi tiltrakk oss så mange nye fans til Radioheads nettside, delvis fordi mange valgte å betale et beløp for nedlastningen, og delvis fordi Radiohead har en betydelig del av sine fans i aldersgruppen 30-40, folk som heller går i platebutikken enn å skulle finne ut hvordan laste ned musikken gratis.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.