Refser reklamebransjen

Ansvarlig redaktør Terje Osmunsen i lederavisen Mandag Morgen tror reklamebyråer som ikke tar miljøsaken alvorlig vil bli akterutseilt.

– Reklamebransjen må forberede seg på mer bevisste forbrukere som stiller spørsmålstegn med den voldsomme bruken av avisinnstikk, sier redaktør i Mandag Morgen til NRK Kulturnytt.

– Alle virksomheter må spørre seg selv hvor de står i miljøkampen, altså om de spiller på lag eller om de bidrar til å gjøre en snuoperasjon enda vanskeligere.



Utspillet kommer etter at Tibes Roger Phil i fredagens Dagens Næringsliv viste frem et år med annonsebilag samlet fra egen postkasse i fjor, over 100 kilo.

Forbruksmotor Daglig leder i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, Arild Hermstad, mener reklamebransjen er en av drivkreftene bak det stigende forbruksjaget. Han etterlyser økt miljøbevissthet.

– Man bør sette ned et utvalg hvor toneangivende aktører i bransjen drøfter hvilken rolle de kan spille i denne saken. Da kunne de bidratt med veldig mye. Man kan trekke paralleller til arkitekturbransjen, hvor det nå er vanskelig å drive uten god miljøkunnskap.

Sitt ansvar bevisst
Styreleder i Kreativt Forum, Kristian Bye, mener bransjen er sitt ansvar bevisst.
– Byråene jobber for å få kundene sine til å skille seg ut fra mengden og fremstå som anneledes. Derfor oppfordrer mange byråer kundene sine til å se seg om etter alternativer til kundeaviser og innstikk, fordi man skiller seg tydligere ut dersom man tar i bruk nye og gode ideer.

Bye tror en miljøvennlig reklamebransje oppnås gjennom tydelige rammebetingelser utarbeidet i samarbeid mellom bransjen og myndighetene.

– For reklamebransjen står klimasaken høyt på agendaen. En god miljøprofil er svært viktig, ikke minst for store virksomheters omdømme, sier Bye til NRK Kulturnytt.