Ruter sensurerer Dansens hus

Dansens hus markerer nyåpning med stor åpningsforestilling og ny grafisk profil. Profilen ble derimot for mye for Ruter da den angivelig ser ut som tagging.

9677 4928e original
9678 d702a original
9679 949f4 original
9680 65ae1 original

NRK meldte i går om at Ruter før helgen tok ned alle plakatene som inviterer til nyåpning av Dansens hus den 29 februar, grunnet klager fra passasjerer. Det visuelle uttrykket ble ifølge de klagende passasjerene for likt tagging.

Karene Lyngholm, kunstnerisk og administrativ leder i Dansens hus, forteller til NRK at Ruter ga tilbud om å endre profilen slik at den ble mer «trikkevennlig». Dette tilbudet takket de pent nei til.
– Vi synes ikke Ruter skal bestemme hvordan vi skal profilere oss. I tillegg til å finne en løsning på kampanjen vår må vi be om å få pengene tilbake. Det er skattebetalernes penger vi formidler, og vi kan ikke sitte og se på at 150.000 kroner forsvinner i et stort gap, sa Lyngholm til NRK i går.
Helhetlig problem



Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter, sier til KF nyheter i dag at man for å forstå hvorfor plakatene ble tatt ned må se på helheten.
– Tagging er kostbart og noe vi i Ruter bekjemper på daglig basis. 8 av 10 mener dessuten at tagging er et kjempe problem. Da kan ikke vi ha plakater på våre transportmidler som minner om tagging.

Hun påpeker også at Ruter nettopp har vært i møte med blant annet justisministeren, der de sammen har lagt nye slagplaner for å bekjempe tagging. Dansens hus sin nye profilkampanje var helt tydelig ikke en del av disse planene.
– Hvis du visste hvor utrygg folk blir av tagging, hadde du kanskje forstått hvor viktig dette er, sier hun.

Tagging på «tagginga» Isberg påpeker også at flere av annonsene på trikken var uten avsender, noe som igjen var med på å understreke inntrykket om at det var tagging og ikke annonser og plakater. Hun forteller også at hun selv så at noen av plakatene var tagget på.
– På den ytterste plakaten var det tagget på ordentlig. Det er klart at dette har en smitteeffekt, sir Isberg til DN i dag.

Få retningslinjer
Bjørn Erik Aasebø i JCDecaux mener at dette helt tydelig har vært en visuell løsning med mange tolkningsmuligheter.
– Hvordan vi tolker de ulike løsningene kan vi alltids ta en diskusjon på i etterkant, og det kommer vi nok også til å gjøre. I dette tilfellet fikk Ruter klager fra passasjerene sine om at løsningen var upassende, selv om vi var av en annen oppfatning. Dette er noe Ruter tar svært alvorlig, og det kan vi forstå, selv om vi som sagt oppfattet den aktuelle løsningen
annerledes.

Aasebø forteller at vurderingen om hva som kan og ikke kan henges opp gjøres fortløpende.
– Tidligere har vi ikke hatt noen andre retningslinjer enn at vi må forholde oss til norsk lov, samt å ikke godkjenne løsninger som går i mot trikkens verdier på noen måte. Som for eksempel å oppfordre til bilkjøring med plakater på trikken, forteller han.

Rart og synd Designerne selv synes det hele er rart og synd.
– Vi ønsket å skape et visuellt uttrykk som sto i stil med det Dansens hus inneholder. Dans kan være alt. Det ville vi formidle i profilen, sier prosjektleder i Simian, Marthe Landsem.

6b3d897b-0c26-48aa-8e8f-c5643fece39b.pdf