Plagiatbeskyldninger for Posten

Ikke bare har Postens nye logoer blitt utsatt for massiv kritikk de siste dagene, nå beskyldes de også for plagiat. Også svenskene har fått ferten i at de nye norske postlogoene minner mistenkelig om en annen logo.

12322 c07b6 original

De nye logoene til Posten og Bring har måtte tåle hard medfart og få lovord siden lanseringen forrige fredag. Flere designere og en rekke designinteresserte har villig vekk kritisert den nye logoen for alt fra utformingen av det nye symbolet, til typografi og det mange mener er en slående likhet med en pokemon-ball.

Plagiat Interessen rundt logoene har heller ikke blitt mindre etter at den mistenkelige likheten de har til den allerede eksisterende logoen til det britiske selskapet «London Clearing House» kom for en dag denne uken. Også svenske medier har plukket opp den slående likheten. Temperaturen har nå økt ytterligere etter at merkevareekspert Christian Sindig gikk hardt ut i dn.no i går. Han går så langt som å kalle saken dramatisk.

– Dette er ikke noe å lure på; Postens logo er ren plagiat! sier han til DN.no.
– Ja, dette går ikke an. Posten, som er et stort, seriøst selskap, kan ikke ha en etterapet logo. Her er det tydelig at designbyrået Grow ikke har gjort jobben sin godt nok. Posten må stoppe logoen umiddelbart, få tilbake pengene fra byrået og gå en runde til for å få en ny logo. Et selskap som Posten kan ikke være bekjent av å ha en plagiert logo, fortsatte Sinding til DNs journalist.

Avventende Kjell S. Rakkenes, direktør for presse- og mediarelasjoner i Posten, er derimot avventende og mener designbyrået må svare for seg og sier til DN.no at Posten selv foreløpig ikke vil foreta seg noe.

Det er det svenske merkevarebyrået Grow som har utviklet logoen for Posten og Bring. At designbyrået er svensk ble også utsatt for massiv kritikk tidligere denne uken, da Grafill gikk ut og sa at de mente et statseid norsk selskap skal handle designtjenester innenfor landegrensene og ikke hos söta bror, da dette kan svekke norsk design.