Nedtelling til Gullblyanten: Christian Hygen

Snart er det Gullblyant og tradisjonen tro teller vi ned til den store kvelden ved å prate med ymse kreatører om forventninger og tanker rundt årets store festkveld.



Hvorfor trenger den kreative bransjen en konkurranse som Gullblyanten?
 
– Gullblyanten er stadig reklamebransjens viktigste kreative konkurranse. Konkurranse skjerper, inspirerer og på sitt beste skapes nye idealer og standarer. Ta foreksempel min jevngamle venn fra min ungdomstid, Michelangelo. Han fikk som jypling lov til å konkurrere med gamle og durkdrevne Leonardo om å male den flotteste veggfrisen på et kirkebygg. Tipper både Mikke og Leo la i et lite ekstra gir for å overbevise juryen.
 
Hva står frem som mest og minst minneverdig av egne Gullblyanten-opplevelser?
 
– På slutten av det såkalte 90-tallet fikk Per Erik og jeg et diplom i elevkategorien. Jeg gikk i 1.klasse på Westerdals og det var helt utrolig stas å vinne. Vi hadde fått en spesialinvitasjon rett før utdelingen fordi vi egentlig ikke hadde noe på Gullblyanten å gjøre. Forventningene, spenningen og det å gå opp på scenen den gang har brent seg fast. Minst minneverdig er da jeg sparket til en søppelbøtte på toalettet etter ikke å ha vunnet noen ting.
 
Nytt av året er blant annet innføring av bronse, økning av kategorier innen grafisk design og interaktive medier samt gjenninnføring av kampanje som en kategori. Kommentarer?
 
– Innføringen av bronse er bra. I tidligere juryeringer har jeg følt at man liksom manglet en hylle å plassere enkelte gode jobber på. Det samme gjelder justeringen av fokus mot integrerte kampanjer. Gullblyanten skal jo inspirere, og inspirasjon til å bevisst tenke mer integrert trengs i den norske reklamemaker-hverdagen. Jeg heier også på interaktive medier fordi det er og blir en viktig kanal for nytenking og tapperhet. Utvidingen av Grafisk design er jeg derimot litt usikker på. Tradisjonelt er det jo svært få leverte arbeider i den ene kategorien som var så hvorfor skal man absolutt ha tre til?

Hvilke jobber tror du har størst vinnersjanser, og har du selv noen personlige favoritter?
 
– Generelt har jeg på følelsen av at det er tett mellom gull og sølv i år. SMFBs kampanjesite for TELE2 og Dinamos jobb(er) for Leger Uten Grenser er begge sterke kort. Jeg vil ikke uttale meg om jobber i kategorier jeg selv juryerer i.
 
Hvem, hvis noen, fortjener årets Ærespris?
 
– Kan en kvinne få prisen? Ja, da ville jeg gått for Katrine Bervell. Kan en mann som liker kvinner få prisen? Da ville jeg valgt Torbjørn Naug.
 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.