Trekker snikekampanje

Ruter trekker sin antisnikekampanje på hovedstadens busser, trikker og T-bane etter press fra Norsk Epilepsiforbund.

I Aftenutgaven av Aftenposten 17. februar hadde Einar Jørstad og Stine Jakobsson Strømsø, henholdsvis generalsekretær og organisasjonskonsulent i Norsk Epilepsiforbund, et avisinnlegg om Ruters antisnikekampanje, som har vært sterkt synlig i kollektivtrafiiken i Oslo de siste ukene.

Snikiske lidelser Jørstad og Jakobsson reagerte på at de forskjellige formene for «snikiske lidelser» har stor likhet med reelle funksjonshemminger: «Det er trist å se at Ruter ikke evner å ha mer respekt for annerledeshet (…), men snarere gir nytt liv til gamle fordommer. T-banen har blitt omgjort til et godt gammeldags ‹freak show›, der billige morsomheter om funksjonshemmede atter en gang er gjort til offentlig moro.» skriver Jørstad og Jakobsson i leserinnlegget.

Beklager I går, tirsdag 24. februar kom svaret, via samme leserbrevspalte. I brevet, titulert «Beklagelig at vi har trådt feil» bekrefter salgs- og markedirektøren i Ruter, Ellen Marie Rogde, at kampanjen nå er trukket: «Vår hensikt var å formidle den nervøse sinnstemingen man setter seg i ved å snike. Men i balansen mellom å skape oppmerksomhet og samtidig unngå å støte noen, har vi åpenbart trådt feil. Dette beklager vi. Plakatene er nå fjernet.»

 – Selv om det ikke var Ruters hensikt å fremstå som fordomsfulle, er det fint at plakatkampanjen ble trukket tilbake, uttaler NEFs generalsekretær Stine Jakobsson Strømsø i en artikkel på NEFs hjemmesider.

– Fordommer mot funksjonshemmede, som også omfatter mennesker med epilepsi, finnes i både tilsiktede og utilsiktede former, vi er opptatt av å bekjempe alle disse fordommene, avslutter hun.  

Kampanjen er laget av Kitchen og figurerte i årets første Månedens utvalgte-spalte i KF magasinet.

Kommentarer

Jørgen Holst

Creative Director, Digital i Bates

8 år, 8 måneder siden

Ah, dere mener Pimp Your City? Du bli'kke konge på kebabrester, Harald.

Eirik Sand

8 år, 8 måneder siden

jo, knæsj bilder, espen. lame reaksjon altså.e.

Odd Tystad

Reklameskiltforfatter i annen

8 år, 8 måneder siden

Jovisst er det byrå involvert. Vi i Tystad Skilt og Reklame AS er svært stolte over denne kampanjen. Den har truffet målgruppen og målgruppen har truffet søppekassene. Her på byrået kaller vi jobben en søppelkassasuksess, ettersom vi også fikk svært godt betalt for å hjelpe Samferdselsetaten.

Benedicte Wessel-Holst

8 år, 8 måneder siden

Ha, ha! Odd. Gots to love u. Og jaggu hakke KF fått seg en redigerknapp og greier! Da vet jeg det. Men tilbake til saken. Hvis jeg hadde jobba med reklame hadde jeg faderrullan meg klikka over sånn syting! Og snakk om dårlig reklame for epilepsiforbundet som med dette står fram som en selvhøytidelig, humørløs gjeng som ser en fiende på hvert plakathjørne. Ikke bra! Hva er det folket vil ha egentlig? De drittgreiene som trikken holdt på med før Kitchen kom inn i bildet? Det var mørketid det.

John Aage Nilsen

8 år, 8 måneder siden

Flott gjennomført teknisk, men ideen da - jesus - angst for å bli tatt, frykt, redsel. Har en snikende følelse av at Sporveien har fått trumfet igjennom nok en noia kampanje. Det har vel ikke blitt laget en knall reklame for sporveien siden Lasse Åberg spiste en billett og viste månedskort... Herlig angstfri!Her er mitt bidrag

Benedicte Wessel-Holst

8 år, 8 måneder siden

Alex, du er alltid veldig ryddig når det gjelder å forsvare folk som stiller svakt. Men akkurat her syns jeg det er særs vanskelig å se at man beveger seg i det terrenget i det hele tatt. Mulig jeg må ta en skikkelig god titt på disse plakatene en gang til. Eller rett og slett bare stå fast ved at jeg synes dette er en god gammaldags overreaksjon.

Christian Lauritzen

Formgiver i POL

8 år, 8 måneder siden

Epileptikere sniker vel også?

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 8 måneder siden

Skal innrømme at det ikke er gjort all verdens research her, mye på grunn av at det meste synes å ha foregått i Aften-aften forrige uke. Men slik Epileptikerforbundet presenterer det på hjemmesiden kom det som et direkte resultat av sitt brev. I tilsvarsbrevet i aften-aften på tirsdag nevnes heller ikke andre klager enn brevet fra epileptikerforbundet. Må visst begynne å lese aften-aften igjen, men det blir jo litt mindre pes nå som det blir færre utgivelser.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 8 måneder siden

Det er i hvert fall første gang jeg har sett at en kampanje har blitt fjernet på grunn av et eneste avisinnlegg – og at annonsøren ber om unnskyldning i et annet avisinnlegg. Minner om den unnfallenheten vi opplevde da Ruter nektet Dansens Hus å reklamere på trikken fordi det «minnet om tagging» og ergo var det samme som å oppfordre til hærverk. Da var det visstnok også noen som hadde klagd.

André Elvan

Programmerer i Værsågod

8 år, 8 måneder siden

Så ekstrem mangel på humor som Jørstad/Jakobsson utviser, er definitivt en alvorlig funksjonshemming. De burde ikke henge seg selv ut offentlig på denne måten.

Benedicte Wessel-Holst

8 år, 8 måneder siden

Ser nå at jeg VIRKELIG må skjerpe meg på bruken av virkelig. Eventuelt skrive innleggene mine i word først. Jaja.

Odd-Magnus Williamson

8 år, 8 måneder siden

Jeg er en av få kreatører som faktisk har epilepsi, og ble bare lei meg da jeg så denne "kampanjen" Man kan liksågodt montere strobe - og blitzlys i alle trikkens hjørner, og deretter gapskratte mens vi spreller og fråder rundt på gølvet. Ja hva med å filme seansen og legge det ut på youtube!? Eller på porr-sider så folk kan runke til oss? Legg dere flate jævla dritt-gjeng. Eller kanskje dere heller vil legge dere spastisk! (Som jeg må hver natt)Klemz

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 8 måneder siden

Vel blåst! Det finnes ingenting å ikke hate ved den kampanjen. Og den tar aldri slutt!

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 8 måneder siden

Kjære Espen, det er ikke Antisnikekampanjen vi snakker dritt om (der du er fotograf), men den derre lua på snei yo! vi vil ha din rap mutherfucker!-kampanjen.

Tom Andersson

Key Creative i Isobar Norge AS

8 år, 8 måneder siden

"T-banen har blitt omgjort til et godt gammeldags ‹freak show›, der billige morsomheter om funksjonshemmede atter en gang er gjort til offentlig moro."Denne retorikken minner litt om den som benyttes av de mer skriveføre blant de som kommenterer saker som handler om innvandrere på dagbladet.no

Heia Espen

8 år, 8 måneder siden

Fine fotos da? ;-)

Kristian Kaupang

8 år, 8 måneder siden

Like greit at de tok ned disse plakatene. Utrolig kjedelig kampanje. Typisk reklame laga for reklamefolk. Er det noen som tror snikekidsa bryr seg?

Alexander Gjersøe

8 år, 8 måneder siden

Overilt med andre ord. Liker det ordet. Overilt.

Daniel Gornitzka Abelson

Produsent i Playroom Event AS

8 år, 8 måneder siden

Synes denne kampanjen er utrolig god og synes det er trist, og ganske provoserende, at den trekkes. Og det på grunn av dette ene avisinnlegget? Hvis det blir så enkelt, kommer vel mange gode kampanjer o.l. til å forsvinne etter hvert...Tipper vi vil kunne lese mange hissige innlegg fra Ottar i avisen fremover!

Anders Aakre

8 år, 8 måneder siden

Har du ikke rediger-knapp etter at du har publisert Dickster? Eller er det en underlig form for selv-justis?

Alexander Gjersøe

8 år, 8 måneder siden

Det kom vel fram av Ruters svar at det var flere som hadde reagert på denne kampanjen, eller leste jeg feil? Uansett virker det overilt å trekke den. Jeg synes derimot ikke det er så hindsides all fornuft, overraskende eller rart at en og annen reagerer når det står beskrevet symptomer som er mye nærmere deres virkelighet enn hos en som sniker.

Mads Løken

manusforfatter i Freelance

8 år, 8 måneder siden

All reklame er mobbing av funksjonshemmede, er det ikke?

Alexander Gjersøe

8 år, 8 måneder siden

Epileptikere sniker sikkert like mye som alle andre. Alle på Rykkinn som ser ut som de på plakatene har imidlertid tilgang på sånn TT-kort som gjør at de reiser gratis. Poenget mitt er at symptomene beskrevet muligens ligger tettere opptil ulike sykdommer enn noe som har med sniking å gjøre. Mener jeg da. Så er jeg en av få i tråden som ikke synes denne kampanjen treffer spikeren klokkerent på hodet heller. Når det er sagt så kommer det jo reaksjoner på de aller fleste kampanjer som brettes ut i et visst omfang. Og da overrasker det meg ihverttfall ikke at det kommer på denne.
Og da kan jeg jo avslutte med å gjenta meg selv: Det virker overilt å trekke den.

Øystein Johnsen

8 år, 8 måneder siden

Det er først når vi kan denge funksjonshemmede med deres egne hjelpemidler i full offentlighet at de virkelig er sidestilt med oss formfullendte mennesker, er det ikke slik?

Benedicte Wessel-Holst

8 år, 8 måneder siden

herOm Pimp-kampanjen altså. Ser ikke ut til at et byrå har vært involvert.

Benedicte Wessel-Holst

8 år, 8 måneder siden

Dette har jeg fulgt med på og virkelig stusset over. Trekker man virkelig en så vellykket kampanje (som jeg oppfatter det å være) fordi noen påstår noe såpass far out som at dette er hånig av folk med fysiske skavanker? Jeg klarer virkelig ikke å forstå innvendingene mot denne kampanjen, selv om jeg legger go-vilja til. Mener kritikken er uberettiget. Kan man ikke diskutere det liksom? Legger man seg bare flat på den måten? Kjenner jeg blir litt provosert selv!

Erik Mathisen

8 år, 8 måneder siden

Noen som vet om denne kampanjen har ført til mindre sniking? Syns ikke ideén er så verst, men jeg tviler på at den fører til mindre sniking.

Heia Espen

8 år, 8 måneder siden

Skjønte den Harald. Har heldigvis ikke knipset hippe kidz kun et par modeller vi fant på gata med svært spesielle trekk.

Alexander Gjersøe

8 år, 8 måneder siden

ja, leste det selv nå, og de føkka med standpunktet mitt.