2008-markedet halv prosent ned

Reklamemarkedet i Norge gikk ned med 0,5 prosent i nettokroner i 2008. Totalt sett sank reklameinvesteringene med 90 millioner i 2008.



Reklamemarkedet målt i nettokroner gikk ned til 18,4 milliarder kroner ifjor. Det tilsvarer en beskjeden nedgang for året under ett på 90 millioner kroner eller 0,5 prosent, viser tall fra Norsk Reklamestatistikk 2008.

Fjerde og siste kvartal i 2008 ble svakere for mediemarkedet, med et tap på 5,7 prosent i forhold til samme periode i 2007. Totalt sett sank reklameinvesteringene med 90 millioner i 2008.

Internett på tredje plass Nettannonsering økte med 6,4 prosent i 2008 til en sum på 1,9 milliarder kroner. Det gjør nettannonsering til den tredje største mediekanalen. TV har hatt en vekst på fire prosent til en omsetning på 3,2 miliarder kroner.

Andre vinnere i 2008 er: Kino (12,9 prosent), Utendørs (10,8 prosent) og Radio (9,0 prosent). Bedre utvikling enn gjennomsnittet av mediemarkedet har også Fagpresse, Gratisaviser og den adresserte direktereklamen.

For katalogmarkedet er det en nedgang i medieomsetningen med 18 prosent. Dagspressen har sunket med 4,4 prosent til 6,9 milliarder kroner. Den uadresserte direktereklamen gikk tilbake med 3,8 prosent i 2008 og Ukepressen er nesten flat i forhold til 2007.

Reklamekakens fordeling viser at dagspressen er det største mediet med en andel på 37,3 prosent. TV har en økt markedsandel (17,2 prosent). Internett har en markedsandel på 10,1 prosent, en økning fra 9,5 prosent 2007.

Norsk Mediestatistikk produseres av broderfolkets Institutet för reklam- och mediestatistik.

Foto: «NO THANKS TO ADVERTISMENTS CAMOUFLAGED as local newspaper, please» av flickr Esben Tilgjengelig under CC BY 2.0 lisens.

Last ned pressemelding med grafer og tabeller under.

6f9bf7b8-4fae-45da-814b-2d3a6e8950f3.pdf