Gulltaggen med ny nordisk kategori

Gulltaggen, reklamekonkurransen for interaktiv reklame, tar i år steget opp på nordisk nivå ved å introdusere kategorien «Nordic Challenge».



Jurygeneral Fred Hauge (bildet) har store forventninger til nordisk deltakelse, og håper norske byråer vil hevde seg i konkurransen.
– Gulltaggen har flere nye kategorier i år, og særlig høye forventninger har vi til Nordic Challenge, som er en kategori for integrerte kampanjer, sier Hauge i en pressemelding.

Hauge er kreativt ansvarlig i Tribal DDB, og har lang fartstid som tekstforfatter i reklamebransjen (Hei!, SLB, New Deal). Han har også tidligere vært jurygeneral i både Gullblyanten og Gullfisken.

Nordisk spenning Minst et av kampanjeelementene i jobbene som meldes inn til Nordic Challenge må være nettbasert.
– Kategorien for integrerte kampanjer er blant de mest prestisjefylte i Cannes, og vi er veldig spente både på deltakelsen fra resten av Norden og på hvordan de norske jobbene greier seg i konkurransen. Dette er en kategori hvor tradisjonelle reklamebyråer og rendyrkede digitale byråer konkurrerer «head on», og det blir spennende å se hvem som leverer de mest nyskapende løsningene, sier Hauge.

Juryleder for Nordic Challenge er Jon Dranger, kreativ leder i svenske Farfar, som er blant verdens ledende digitalbyråer.

Samfunnsinformasjon og Søk
I tillegg til Nordic Challenge, er det også opprettet nye kategorier for Samfunns-informasjon og Søk.
– Samfunnsinformasjon har vi tatt med fordi det offentlige nå for alvor har tatt i bruk interaktive kampanjer, og fordi offentlige nettsteder blir en stadig viktigere del av samfunnets infrastruktur. Her vil vi blant annet stimulere til at nettsteder med høy brukervennlighet premieres. Søk er også med fordi vi mener mer kreativ bruk av et allerede effektivt verktøy vil gi enda bedre resultater, fortsetter Hauge.

En annen nyhet er at kategorien Åpen klasse nå virkelig er blitt åpen.
– Her kan alle registrerte deltakere gi sin stemme til det av alle innsendte arbeider som de mener er best, noe som gjør Åpen klasse til en ekte publikumspris, avslutter Hauge.

Gulltaggen har dessuten valgt å strukturere premieringen på samme måte som de fleste andre reklamekonkurranser, det vil si at det deles ut gull, sølv og bronse, i tillegg til diplomer.