Hovis ble best i Storbritannia

Brødfabrikanten Hovis' episke 122 sekunder lange reklamefilm tar for seg de siste 122 år i britisk historie. Onsdag vant den britenes ypperste reklamefilmutmerkelse i British Television Advertising Awards.

9375 20c00 original

Hovis-reklamen vant den gjeveste prisen for alle som driver med reklamefilm, Commercial of the year. Filmen, som er laget av byrået Miles Calcraft Briginshaw Duffy, følger en gutt på vei fra bakeriet og hjem, en reise både i tid og rom gjennom den tidvis turbulente historien til de britiske øyer. Vi ser blant annet gatescener fra demonstrasjoner med suffragett-bevegelsen, soldater som marsjerer av sted til første verdenskrig, den første bilen, en utbombet by under andre verdenskrig, dronningens kroning i 1953, det svingende sekstitall, Englands VM-triumf i fotball i 1966, gruvearbeiderstreiken på åttitallet og feiringen av nyttårsaften 2000.

Til slutt ender gutten opp på kjøkkenet hjemme. Payoff: «As good today as it's always been». Filmen er regissert av Ringan Ledwige. Den ble skutt i Liverpool, og krevde over 800 statister.

Flere fikk priser Mother tok med seg prisen Most successful agency of the year, samt en Gold Gong for en reklamefilm for PG Tips Breakfast.

The Charmains Award gikk til det svensk-norske regikollektivet Traktor for «outstanding contribution to the commercials industry», mens Rattling Stick vant prisen for beste produksjonsselskap.