Husker telesau best

Ny reklamemåling tar for seg reklamen fra teleselskapene.



Annonsekronene har brent i lommene til de store norske telekomselskapene i år, og ifølge Dagens Næringsliv har aldri trykket vært høyere enn i februar måned.

Tele 2 har kjørt tungt med et sort får som heter Frank og budskapet «Born to be cheap», mens Telenor lanserte sitt mer stillferdige reklamekonsept med Roy Jacobsen og professor Jon Bing i reklamekonseptet «Vi kaller det flyt».

På avisens reklamebørs, som er gjort i samarbeid med Mediacom, kommer det frem at 80 prosent av norske TV-tittere har lagt merke til Frank, mens 69 prosent husker Telenors reklamefilm med Roy Jacobsen. Det er også på nivå med Netcoms siste film «Barnevakten», skriver Dagens Næringsliv.

Men selv om Frank skårer bedre enn forfatter Roy Jacobsen og Netcom på oppmerksomhet, blir de slått av Telenor og Netcom på liking. Netcom skårer her høyest med hele 55 prosent, men så er da også konseptet til Netcom prisbelønt.

27 prosent av norske TV-tittere liker Frank-filmen bedre enn andre filmer, mens 35 prosent har mer sans for Telenor-filmen enn annen reklame. 40 prosent av TV-titterne liker Frank-filmen dårligere enn andre reklamefilmer.