Microsoft-toppsjef får pris i Cannes

Steve Ballmer er utpekt som Cannes Lions 2009 Media Person of the year.



Administrerende direktør i Microsoft, den ofte spinnvilt entusiastiske Steve Ballmer, får prisen Media Person of the Year Award under den 56. reklamefestivalen i Cannes i sommer.

Prisen hedrer «en prominent person som er en innflytelsesrik figur i utviklingen av dagens medielandskap».

Ifølge festivalen får Ballmer prisen for blant annet sitt lederskap og for Microsofts engasjement innen digital reklame.
– Vi er henrykt over å hedre Steve Ballmer, en lidenskapelig og dynamisk personlighet som med sitt energiske lederskap og visjon har gjort Microsoft til en globalt ledende merkevare som har rørt ved millioner av liv, i tillegg til å forandre måten vi kommuniserer på, sier Philip Thomas, festivalsjef, i en kommentar.

Ballmer (f. 1956) ble ansatt av Bill Gates i 1980 som Microsofts første business manager, på en tid da selskapet hadde 24 ansatte. I dag sysselsetter Microsoft 90.000 mennesker i over 100 land. Han får prisen 24. juni i sammenheng med utdeling av prisene i kategoriene Press, Cyber og Design.