Mindre festing i Cannes

I årets Cannes Lions blir det mindre moro og mer fokusering på jobben: Både DDB, Publicis og Havas avlyser sine årlige festligheter under festivalen.

7308 f4964 original

Som følge av finanskrisen blir Cannes Lions 2009 en sober og slank affære, ifølge Advertising Age. Sjef for DDB Worldwide, Chuck Brymer, sier det slik: «Du må være tonedøv for å lage en svær fest i Cannes i år. Det er ikke tiden for det, og det gir feil signal. Vi legger festingen på is.»

Og med det skrinlegger DDB en fest som er så populær at folk betaler svinedyrt for en inngangsbillett på ebay. Også Publicis kansellerer sin tradisjonelle fest, Havas har avlyst sin Havas Café ved stranden, og det virker heller ikke særlig sannsynlig at Leo Burnett opprettholder sin fredagsparty-tradisjon.

I stedet satser byrånettverkene på å knytte seg til faglige tungvektere, som for eksempel morgenseminaret med Obama-strateg David Plouffe og nevnte Brymer.

Færre deltakere At det blir færre deltakere i år enn i foregående år tar de fleste nærmest som en selvfølge. Festivalen har vokst jevnt og trutt de siste årene, med over 11.000 besøkende og over 25.000 påmeldte arbeider i 2008. Enkelte globale reklamenettverk har erklært at de i år sender 50 prosent færre til Rivieraen, og AdAge anslår at den amerikanske kontigenten på omtrent 750 vil halveres.

Richard Pinder, chief operating officer i Publicis Worldwide er en av de som akter å halvere antall deltakere, og gjør nå mer som de norske byråene: Sender de beste kreative teamene samt lederne som er involvert i festivalprogrammet.

Publicis har også sendt inn færre arbeider, men ifølge Pinder har de ikke forsøkt å spare ved å kutte i reelle løvekandidater, men «forfengelighets-jobber, som administrerende direktører motvillig lar sende for å gjøre den kreative lederen i byrået til lags, og som i beste fall havner på short list.»

Foto: Knut Røthe