Nedtelling til Gullblyanten: Live Huse

Art director i Dinamo, Live Huse håper først og fremst årets ærespris går til noen som blir veldig glad. KF fortsetter sin nedtelling til fredagens store fest.



Hvorfor trenger den kreative bransjen en konkurranse som Gullblyanten?
– Fordi det er viktig å ha noe å strekke seg etter. Gullblyanten hever ambisjonsnivået og kvaliteten på jobbene vi leverer. Dessuten er det en fin fest.

Hva står frem som mest og minst minneverdig av egne Gullblyanten-opplevelser?
– Min første Gullblyanten-opplevelse var i fjor, og mest minneverdig var stort sett å få diplom. Minst minneverdig var å ikke vinne metall. Jeg er desverre en dårlig taper, men det går heldigvis fort over.

Nytt av året er blant annet innføring av bronse, økning av kategorier innen grafisk design og interaktive medier samt gjenninnføring av kampanje som en kategori. Kommentarer?

– Tror denne internasjonaliseringen er til det bedre. Flere kategorier i interaktive medier og grafisk design gjør at jobbene konkurrerer på jevnere grunnlag og det vil forenkle juryeringen. Bronse er velkomment, blir lettere å premiere jobbene riktig. Smilefjes og tommelen opp. Men med grafisk design i fire kategorier er ikke Gullblyanten lenger en ren reklamekonkurranse og jeg synes derfor også andre kreative utrykk må få plass. Vi får heller sitte litt lenger til bords.

Hvilke jobber tror du har størst vinnersjanser, og har du selv noen personlige favoritter?

– Det er veldig mye bra. Min favoritt er Jølstad-kampanjen, og særlig turannonsen. Den er fantastisk fin og minst like bra som fjorårets. Håper den vinner noe i print. Ellers har jeg tro på Morgendagens helter for StatoilHydro, og Flax.

Hvem, hvis noen, fortjener årets Ærespris?
– Usikker på hvem det kan være. Håper den går til noen som blir veldig glad.