Nedtelling til Gullblyanten: Pål Høyer-Andreassen

En dag igjen! I årets siste nedtelling snakker vi med tekstforfatter i McCann, Pål Høyer-Andreassen. Han gleder seg til i morgen og tror bronse definitivt er det nye gullet.



Hvorfor trenger den kreative bransjen en konkurranse som Gullblyanten?

– Gullblyanten er, i hvert fall i mine øyne, NM i reklame. For en bransje som lever av å svare på spørsmål uten fasitsvar, er det viktig å måle seg opp mot hverandre. Den bidrar også til å holde det viktige, om enn ikke så sympatiske, konkurranseinstinktet levende. Særlig i disse tider hvor mange kunder fokuserer på å holde kostnadene nede er det viktig å ha en slik konkurranse som hyller og belønner de beste kreative og nyskapende arbeidene. Debatten om hvorvidt det premieres for mye ”festivalreklame” synes jeg vi skal ha hvert eneste år, av den enkle grunn at den er veldig viktig, sier han.

Hvorfor det?

– Vi selger kreativitet med utgangspunkt i at det er verdt prisen kundene betaler og at det skaper resultater. Derfor mener jeg at arbeider som tydelig løser en spesifikk kommunikasjonsutfordring skal utkonkurrere en god vits med en litt tilfeldig avsender,
På den andre siden finnes det enkelte jobber som rett og slett så nyskapende, friske og inspirerende at de må premieres, uansett resultater. Lykke til jury!

Hva står frem som mest og minst minneverdig av egne Gullblyanten-opplevelser?

– Første tur på scenen i 2006 for å hente Postens pris Triggeren var stas. Da var jeg og Magnus i praksis hos McCann og satt sammen med dem mens de håvet inn pris etter pris. Så leste de plutselig opp våre navn og vi ble klappet, dyttet, jublet og ropt opp på scenen. Året etter jobbet vi i Kristiansand og kom på Gullblyanten og følte oss litt som bønder i byen. Vi fikk ikke noe særlig uttelling heller. I fjor derimot ble det en Gullblyant og kjempestemning. Husker også godt den stående applausen og trampeklappen fra en sjeldent unison bransje da Tog vant gull i filmkategorien. Det er jo enkelt å se mønsteret her, annethvert år blir bra, og det lover ikke godt for i år.

Nytt av året er blant annet innføring av bronse, økning av kategorier innen grafisk design og interaktive medier samt gjeninnføring av kampanje som en kategori. Kommentarer?

– Heia bronse. Sigurd Solberg har jo alltid sagt ”bronse er det nye gullet” og jeg synes det er kjempebra med mer metall i gullblyanten. Under utdelingen foreslår jeg at alle som vinner metall skal opp på scenen, men ikke diplomene. Å måtte jogge opp på scenen for å ta imot en gullblyant, som et vannglass under et maraton, mens man haster videre, blir helt feil. Flere kategorier innen grafisk design er vel en naturlig del av sammenslåningen med designbyråforeningen, men for meg handler det fortsatt om reklame. Det er også viktig å holde klar overvekt av reklamefolk kontra designere for at festen skal ta av. Kampanje som kategori er bra, serier i hver kategori er også bra og det er helt på sin plass med flere kategorier innen interaktive medier.

Hvilke jobber tror du har størst vinnersjanser, og har du selv noen personlige favoritter?

– Det har jeg selvfølgelig. Men, man har jo en jury, som skal avgjøre hvem som fortjener forgylte skrivesaker.

Hvem, hvis noen, fortjener årets Ærespris?

– Æresprisen er vel litt som gullklokka for lang og tro tjeneste, og hvem som fortjener den bør også avgjøres av noen med vesentlig lenger fartstid enn meg selv. Ære være den som vinner.