Reklame-Norge stuper

MIO-tall for januar og februar avslører en stygg start på reklameåret.

12185 847e5 original

Onsdag skrev Kampanje at starten på reklame-året 2009 blir mildt sagt elendig. Nå kan leder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), Arne-Inge Christophersen, legge fram rykende ferske tall som viser at mediebyråenes reklameinvesteringer i norske medier falt kraftig i januar og februar.

Totalt sluset landets merkevareannonsører 1,036 milliarder kroner via mediabyråene og inn i mediene i årets to første måneder. Det er en nedgang på 15,7 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Som fryktet Dermed fikk reklame- og mediemarkedet den dårlige starten mange har fryktet. Reklamemarkedet bremset merkbart i fjerde kvartal i fjor. Nå er markedet blitt enda svakere. Svak i den forstand at det godt under fjorårets åpning, men det skal sies at 2008 var et meget godt år.

Det er nok fattig trøst for flere av de store mediekanalene som har fått merke at reklamekronene sitter langt inne hos mange av merkevareannonsørene. Avisenes omsetning falt med 20,3 prosent til 314,6 millioner kroner. Internett, som har vært en av de virkelig store vekstvinnerne de siste årene, har et fall på 19,6 prosent. Videre viser MIO-statistikken at direktereklame har et omsetningsfall på 26,8 prosent, radio ned 14,6 prosent, utendørs ned 10,8 prosent og ukepressen ned 27 prosent.

Den største mediekanalen i markedet for byråformidlet merkevarereklame, tv, faller mindre enn totalmarkedet og de viktigste konkurrentene. Etter to måneder har mediebyråene handlet tv-reklame for 333,7 millioner kroner, som er 5,3 prosent mindre enn i samme periode i fjor.

Usedvanlig bratt
– Året har startet usedvanlig bratt og veldig tøft for mange mediekanaler. Det viser tallene helt tydelig. Vi har vært i et marked som hadde en oppgang i fjor og greide seg ganske bra i tredje kvartal. Men oppbremsingen kom i fjerde kvartal men i januar og februar ble det kraftig tilbakegang. Nå er det full revers, sier Christophersen til Kampanje.

Starten på reklameåret 2009 ble dermed så dramatisk som mange hadde fryktet, og som ventet er det de trykte mediene som blør.
– Det er katastrofalt for en kanal hvis hver femte krone fra mediebyråene er borte. Det er ikke noen god start på året, sier han.

Foto: «Day 39» av prendio2. Tilgjengelig under Creative Commons-lisens.