Reklamedugnad for Earth Hour

Lørdag 28. mars kl 20.30 slukker «hele verden» lyset i en time. Målet er å få 1 milliard deltagere globalt og 1 million deltagere i Norge med på historiens største klimamarkering.

7752 b35d0 original
7752 b35d0 original
7753 5b66a original

Bak initiativet står WWF, som i Norge har fått hjelp av DDB reklamebyrå og mediebyrået Starcom til å få fart på kampanjen.
– Earth Hour er en enkel men kraftfull symbolhandling for klimasaken. Kommunikasjonsmessig handler det om å få flest mulig til å kjenne til, spre budskapet og selvfølgelig delta i Earth Hour på lørdag, sier Ina Toften som er prosjektleder i WWF.

– Det har vært utrolig inspirerende og lærerikt å jobbe med profesjonelle rådgivere fra DDB og Starcom på prosjektet, legger hun til.

Ydmyk – Vi er stolte av å kunne bistå WWF Norge i deres arbeid for å øke bevisstheten om de globale klimautfordringene. Man blir en anelse ydmyk av å få lov til å være med å sette sitt preg på en kampanje som vil involvere så mange mennesker verden over, sier rådgiver Ester Conings Vanvik i DDB.

Slukker Freia-lyset på Egertorget – Earth Hour er egentlig en stor medieide, hvor selve slukkingen av lyset bærer budskapet. Vi har i tett samarbeid med utvalgte medier satt sammen en kampanje verdt mellom 5 og 10 millioner kroner som skal gå i TV, i avis, på radio, utendørs, på nett, gjennom event og den vil også bli spredd viralt. Dessuten har flere av våre kunder engasjert seg, for eksempel Freia som slukker lyset på reklamen på Egertorget, forteller Peder Mittet, kundedirektør i Starcom.

Innsats fra flere fagmiljøer
DDB og Starcom legger til at det er innsats fra flere fagmiljøer som har gjort kampanjen mulig. Einar film og fortellinger, postproduksjonshusene Chimney Pot og Stripe, Mediafront, trykkeriet 07-gruppen, radioproduksjonsselskapet Verdens sterkeste mann, fotograf Øyvind Haug, retusjvirtuosen Jørgen Ødegaarden, Louder, Nova Vista og PR-byråene MS&L og Colt PR er blant støttespillerne som har stilt opp for WWF og Earth Hour.