Stupmørkt samarbeid for Earth Hour

Om tre uker skal IKEA og WWF mørklegge Norge for å kaste lys over klimaspørsmålet.

10217 3929e original
10218 f72d0 original
10219 96146 original
10220 d3a6d original


Lørdag 28. mars blir verden mørkelagt i en time mellom 20.30–21.30. Da er det nemlig «Earth Hour 2009». I fjor slukket 50 millioner mennesker lyset under Earth Hour. I år er målet til WWF at en milliard skal slukke lyset og gi verden en stemme i kampen mot klimaendringene.

I Norge får naturvernorganisasjonen drahjelp av hovedpartner IKEA for å engasjere en million til å slukke lyset for miljøet.
– Vi skal ha med oss en million nordmenn, og det klarer vi bare hvis mange engasjerte aktører bidrar på sin egen måte, sier generalsekretær Rasmus Hansson i WWF Norge.

Skal mørklegge Norge Til nå har alle de største byene i Norge, LO, NHO, Miljøverndepartementet og et hundretalls bedrifter gitt beskjed om at de vil delta.

Nå skal befolkningen engasjeres, noe som blant annet skal skje gjennom en større kampanje de neste tre ukene.
– Vi skal i gang med en integrert kampanje for å rekruttere deltakere til Earth Hour. Målet er å få folk til å slukke lyset, og til å fortsette å spare energi ved å velge energieffektive løsninger i hjemmet som for eksempel sparepærer og solcelledrevne lamper. For å nå ut til flest mulig vil vi ta i bruk alle virkemidler, deriblant PR, interne aktiviteter, varehus, events, gerilja i nærmiljøet og sosiale medier, sier Cathrine Dehli, miljø- og samfunnsansvarlig i IKEA Norge.

IKEA mørklegger VG Nettby
IKEA har blant annet inngått et samarbeid med et av Norges største nettsamfunn, VG Nettby. Målet er at flest mulig slukker lyset på sine egne profiler ved hjelp av en skreddersydd løsning for kampanjen. Engasjementet på Nettby skal videreføres til den virkelige verden gjennom jevnlige påminnelser om at Earth Hour nærmer seg.
– Vi synes vi har utviklet en spennende kampanje, og håper vi kan bidra til at en million nordmenn slukker lyset under Earth Hour. Vi kommer selvsagt til å delta selv også, sier Dehli, og lover mørkelagte IKEA-fasader under Earth Hour.

Fersk suksesshistorie
Earth Hour startet i Sydney for to år siden. Kampanjen ble en kjempesuksess med over 2,2 millioner deltakere det første året. I 2008 deltok 50 millioner mennesker i 370 byer og 35 land.

WWF forventer at en milliard mennesker i land fra hele verden skal delta. Allerede har over 375 byer og mer enn 70 land meldt seg på. Det er også klart at mange av verdens mest kjente landemerker blir mørklagt, blant annet Eiffeltårnet og Notre Dame i Paris, Operaen i Sydney, verdens høyeste bygning Burj Dubai, CN Tower i Toronto, det svenske Slottet og Kristus-statuen i Rio.

I Norge har allerede de største byene sagt ja til å delta. Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger, Kristiansand og Sandnes er blant deltagerbyene. LO, NHO, Miljøverndepartementet og Grønn Hverdag støtter også opp om Earth Hour.