Tøff start på internettåret

Annonseomsetningen for årets første måned viser kraftig tilbakegang.



Totalt går markedet for merkevareannonsering og rubrikk tilbake hele 16 prosent sammenlignet periode januar i fjor. Merkevareannonseringen på internett viser en tilbakegang på 13 millioner kroner eller 13 prosent for årets første måned sammenlignet med januar med fjoråret, ifølge annonsestatistikk fra INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring).

Annonsemarkedet for rubrikk rammes hardt med en tilbakegang på akkumulert 21 prosent. Stillingsmarkedet alene viser en tilbakegang på 36 prosent. Likevel viser rubrikk et sammensatt bilde: Månedens lyspunkt er at eiendomsmarkedet holder samme nivå som januar 2008, mens bil/motor øker med omsetningen med hele 9 prosent i årets første måned.
– Omsetningsutviklingen er primært et resultat av tiden vi nå befinner oss i. Vi ser at annonsemarkedet for alle medier opplever en bråstopp og januarmåned er nok ekstra utsatt. Mange medier sliter også med frafall i årsavtaler fra sine største samarbeidspartnere, kommenterer styreleder for INMA Rune Paulseth.

Sitter på gjerdet
– Svake omsetningsmåneder som januar rammes spesielt, samt at man ser at presset på pris øker i markedet. Det er tydelig at annonsørene startet året sittende på gjerdet. Annonseringen viser et fokus på mer kortsiktig salg og usikkerheten fra finanskrisen skaper en brems i alle i annonsemarkedet, sier Paulseth.

Foto: «For GuessWhereBerlin» av jonas_k. Tilgjengelig under CC BY 2.0 lisens

04df6e3b-6829-435e-ab74-42fbbdb74af2.xls