Try og Volkswagen triumferte
Try reklamebyrå vant fire gull for bilimportør Harald A. Møller AS fredag kveld under årets Gullblyanten. Over 800 bransjefolk var samlet i Fabrikkhallen på Grünerløkka for å se kåringen av de beste norske reklamejobbene i 2008.
Try vant altså fire gull for Volkswagen og bilimportør Harald A. Møller AS under årets Gullblyanten: I kategoriene Radio, Integrert kampanje, DM og Art direction. Alt gullet gikk til det integrerte kampanjekonseptet «Omgitt av Innovasjoner», som formidler at Volkswagen gjør til allemannseie de tekniske finesser og hjelpemidler som tidligere bare var tilgjengelige på mer eksklusive biler.
Kitchen, McCann og Dinamo hadde heller ingen grunn til å klage, med to gull til hvert byrå. Kitchen, som ble nr. 2 i den totale medaljeutregningen, vant i utendørskategorien for kunden Fretex, samt i kategorien Annen reklame for Norwegian. McCann vant gull i de to prestisjekategoriene Film og Print, begge for StatoilHydro og kampanjen «Morgendagens helter». Dinamo vant gull i Interaktive medier annonser for VisitDenmark, og i Samfunnsinformasjon med en kampanje for Leger Uten Grenser.
De fem siste gullmedaljene ble fordelt slik: SMFB med en kampanjeside for Tele2 i kategorien Interaktive medier kampanjesider. DDB fikk gull i tekst for annonseserien til NBBL. Norrøna Sport AS vant gull med en annonse for Norrøna Sport AS (inhouse) i Grafisk design åpen klasse. Designbyrået Anti vant gull for sin egen identitet i kategorien Grafisk design identiteter, mens gullet for Elevarbeid gikk til westerdalselevene Linn Belck-Olsen,Tonje Schøyen Ertzaas og Lars Ove Løe Holøyen, med en jobb for Betsson.
Ingen kreativitetskrise – Det virker ikke som finanskrisen har ført til noen kreativitetskrise rundt i reklame- og designbyråene. Nivået blant de premierte arbeidene i årets versjon av Gullblyanten holder i hvert fall jevnt over et høyt nivå. Og fulle idékontoer forrenter seg vanen tro i premier, anerkjennelse og misunnelige bransjekollegaer, uttaler juryoberst Odd Einar Hennøy, som til daglig jobber i reklamebyrået Alle Gutta.
Ære være Dagmar Kollstrøm Kreativt Forums Ærespris tildeles «personer som ved sin kreative virksomhet gjennom flere år har vært med på å heve nivået på norsk reklame». I år gikk prisen til Dagmar Kollstrøm, partner og gründer i byrået Ernö. I juryens begrunnelse heter det blant annet:
«Årets æresprisvinner går til en bunnsolid kreatør som gjennom sin grundighet og hardt arbeid, har levert langsiktige konsepter og kreativ tenkning for store seriøse oppdragsgivere som de fleste andre hadde gitt opp håpet om å få lage så fine reklameløsninger for.»
Favorittkunden Kreativt Forums Kundepris gikk til Jølstad begravelsesbyrå, som har blitt premiert i Gullblyanten adskillige ganger de siste årene for en rekke annonser utviklet av Virtual Garden (i år ble resultatet et diplom).
Disse fikk spesialpriser:
Best Annonsekonkurransen Aftenposten Best ble vunnet av DDB Oslo med en annonse for Statkraft.
UTprisen Utendørsprisen fra JCDecaux ble vunnet av Kitchen men en jobb for Djuice.
Våghalsen TVNorge-prisen Våghalsen, som premierer den dristige reklamen, gikk i år til Schjærven med en film for sportskjeden XXL.
Best YET Ungdomskonkurransen Best YET (Young European Team) ble vunnet av Finn Knudsen og Eirik Sørensen fra byrået Dist Norge.
875 jobber ble vurdert i årets konkurranse, noe som resulterte i 15 gull, 20 sølv, 13 bronse og 35 diplomer, alt i alt 83 premierte arbeider, elevarbeider inkludert.
Det ble ikke utdelt Gull i de tre kategoriene Grafisk design pakninger, Grafisk design helhetlige konsepter eller Interaktive medier andre plattformer.
Alle vinnerjobbene kan sees på Gullblyantarkivet fra lørdag formiddag: http://arkiv.kreativtforum.no/gullblyanten.
Under kan du laste ned komplett vinnermanus med navn på alle involverte, samt en byråstatistikk.