Try og Volkswagen triumferte

Try reklamebyrå vant fire gull for bilimportør Harald A. Møller AS fredag kveld under årets Gullblyanten. Over 800 bransjefolk var samlet i Fabrikkhallen på Grünerløkka for å se kåringen av de beste norske reklamejobbene i 2008.

12277 1f2c3 original
12278 21948 original
12279 47f02 original
12280 dd116 original
12281 fa6ec original
12282 7c250 original
12283 3aa9b original
12284 f9905 original
12285 ecb9f original
12286 fec43 original
12287 d44e8 original
12288 24e15 original
12289 10b43 original
12290 84588 original
12291 4b19b original
12292 f100f original
12293 ad4f2 original
12294 88fa9 original
12295 f26ea original
12296 8e904 original
12298 53973 original
12299 38d2d original
12300 33ac8 original

Try vant altså fire gull for Volkswagen og bilimportør Harald A. Møller AS under årets Gullblyanten: I kategoriene Radio, Integrert kampanje, DM og Art direction. Alt gullet gikk til det integrerte kampanjekonseptet «Omgitt av Innovasjoner», som formidler at Volkswagen gjør til allemannseie de tekniske finesser og hjelpemidler som tidligere bare var tilgjengelige på mer eksklusive biler.

Kitchen, McCann og Dinamo hadde heller ingen grunn til å klage, med to gull til hvert byrå. Kitchen, som ble nr. 2 i den totale medaljeutregningen, vant i utendørskategorien for kunden Fretex, samt i kategorien Annen reklame for Norwegian. McCann vant gull i de to prestisjekategoriene Film og Print, begge for StatoilHydro og kampanjen «Morgendagens helter». Dinamo vant gull i Interaktive medier annonser for VisitDenmark, og i Samfunnsinformasjon med en kampanje for Leger Uten Grenser.

De fem siste gullmedaljene ble fordelt slik: SMFB med en kampanjeside for Tele2 i kategorien Interaktive medier kampanjesider. DDB fikk gull i tekst for annonseserien til NBBL. Norrøna Sport AS vant gull med en annonse for Norrøna Sport AS (inhouse) i Grafisk design åpen klasse. Designbyrået Anti vant gull for sin egen identitet i kategorien Grafisk design identiteter, mens gullet for Elevarbeid gikk til westerdalselevene Linn Belck-Olsen,Tonje Schøyen Ertzaas og Lars Ove Løe Holøyen, med en jobb for Betsson.

Ingen kreativitetskrise – Det virker ikke som finanskrisen har ført til noen kreativitetskrise rundt i reklame- og designbyråene. Nivået blant de premierte arbeidene i årets versjon av Gullblyanten holder i hvert fall jevnt over et høyt nivå. Og fulle idékontoer forrenter seg vanen tro i premier, anerkjennelse og misunnelige bransjekollegaer, uttaler juryoberst Odd Einar Hennøy, som til daglig jobber i reklamebyrået Alle Gutta.

Ære være Dagmar Kollstrøm Kreativt Forums Ærespris tildeles «personer som ved sin kreative virksomhet gjennom flere år har vært med på å heve nivået på norsk reklame». I år gikk prisen til Dagmar Kollstrøm, partner og gründer i byrået Ernö. I juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Årets æresprisvinner går til en bunnsolid kreatør som gjennom sin grundighet og hardt arbeid, har levert langsiktige konsepter og kreativ tenkning for store seriøse oppdragsgivere som de fleste andre hadde gitt opp håpet om å få lage så fine reklameløsninger for.»

Favorittkunden Kreativt Forums Kundepris gikk til Jølstad begravelsesbyrå, som har blitt premiert i Gullblyanten adskillige ganger de siste årene for en rekke annonser utviklet av Virtual Garden (i år ble resultatet et diplom).

Disse fikk spesialpriser:

Best Annonsekonkurransen Aftenposten Best ble vunnet av DDB Oslo med en annonse for Statkraft.

UTprisen Utendørsprisen fra JCDecaux ble vunnet av Kitchen men en jobb for Djuice.

Våghalsen TVNorge-prisen Våghalsen, som premierer den dristige reklamen, gikk i år til Schjærven med en film for sportskjeden XXL.

Best YET Ungdomskonkurransen Best YET (Young European Team) ble vunnet av Finn Knudsen og Eirik Sørensen fra byrået Dist Norge.

875 jobber ble vurdert i årets konkurranse, noe som resulterte i 15 gull, 20 sølv, 13 bronse og 35 diplomer, alt i alt 83 premierte arbeider, elevarbeider inkludert.

Det ble ikke utdelt Gull i de tre kategoriene Grafisk design pakninger, Grafisk design helhetlige konsepter eller Interaktive medier andre plattformer.

Alle vinnerjobbene kan sees på Gullblyantarkivet fra lørdag formiddag: http://arkiv.kreativtforum.no/gullblyanten.

Under kan du laste ned komplett vinnermanus med navn på alle involverte, samt en byråstatistikk.

6f1b6353-6e6b-4c8c-ad24-ca7bbadc8996.mp3

59f30b94-7450-454f-8729-0c032c04369c.doc

d6d6796b-ad2e-4f31-a11b-93c299a9dd70.xls