TV-dugnad til DDB og Tribal DDB

Den årlige TV-aksjonen går i år til en av verdens største veldedige organisasjoner, CARE (Cooperative for Assistance and Relief Everywhere). DDB og Tribal DDB skal lage kommunikasjonen, mens Vizeum skal stå for mediebiten.

11774 79b27 original


TV-aksjonen engasjerer over 100.000 bøssebærere og andre frivillige bidragsytere, som besøker over 1,8 millioner hustander. I år skal reklamebyrået DDB og digitalbyrået Tribal DDB bistå organisasjonen med å lage kommunikasjonsløsninger som engasjerer hele det norske folk.
– Vi er veldig glade for å få DDB med på laget og gleder oss til å ta fatt på samarbeidet. TV- aksjonen er en unik mulighet til å vise fram det fantastiske arbeidet CARE gjør globalt, og vi er trygge på at DDB vil hjelpe oss til å fortelle våre historier slik at hele folket føler seg inkludert, sier Erling Kjærnes Leder for TV-aksjonen CARE 2009.

TV-aksjonen har valgt Vizeum som sitt mediebyrå for årets største humanitære dugnad.
– Vizeum kom best ut, i konkurransen med andre byråer. Det avgjørende ble deres presentasjon av målgruppeinnsikt, solid kompetanse innen digitale plattformer og sosiale medier, samt tydelig fokus på våre mål, sier Kjærnes.



– Vi gleder oss veldig til å ta fatt på oppgaven. Sammen med TV-aksjonen CARE 2009 og DDB skal vi skape fantastiske resultater. Teamet hos oss står parate og er klare for dugnad, sier byråleder i Vizeum Paal Fure.

Vil bruke sosiale medier
TV-aksjonen CARE 2009 skal gjennomføre en rekke kampanjer, inkludert bøssebærerrekruttering, næringslivs- og skolekampanje. Det er også et uttalt mål for årets TV-aksjon å benytte digitale medier i større grad en tidligere. Dette vil innebære utstrakt bruk av sosiale medier, både på nett og mobil.

Mikrofinans
TV-aksjonen CARE 2009 går av stabelen 18. oktober på NRK1. Pengene fra årets TV-aksjon går til organsisasjonens arbeid med å gi verdens fattigste kvinner muligheten til å klare seg selv. Organisasjonens viktigste metode for å hjelpe kvinner er spare- og lånegrupper. En variant av mikrofinans som er basert på deltagernes egne bidrag. Spare- og lånegruppene drives av kvinnene selv og gir dem tilgang på små lån og sparetjenester. CAREs innsats består i utdannelse og veiledning til kvinnene i forbindelse med oppstart og drift av spare- lånegruppene. Pengene brukes til skolegang for barna, helsetjenester, klær eller utstyr for å skape sin egen arbeidsplass.

– Arbeidet til CARE hjelper over 70 millioner mennesker på verdensbasis og representerer en moderne form for bistand hvor løsninger som setter fattige i stand til å klare seg selv står i fokus. Vi i DDB er stolte over å bli valgt og gleder oss til å jobbe med TV-aksjonen, sier Lars Bjørge, rådgiver og teamleder i DDB.

Bildet øverst i saken: Kvinnelige flyktninger venter tålmodig på nødhjelp i form av mat i Kibati, nær Goma by, Kongo. Foto: Les Neuhaus/IRIN.