TV-dugnad til DDB og Tribal DDB
Den årlige TV-aksjonen går i år til en av verdens største veldedige organisasjoner, CARE (Cooperative for Assistance and Relief Everywhere). DDB og Tribal DDB skal lage kommunikasjonen, mens Vizeum skal stå for mediebiten.
TV-aksjonen engasjerer over 100.000 bøssebærere og andre frivillige bidragsytere, som besøker over 1,8 millioner hustander. I år skal reklamebyrået DDB og digitalbyrået Tribal DDB bistå organisasjonen med å lage kommunikasjonsløsninger som engasjerer hele det norske folk.
– Vi er veldig glade for å få DDB med på laget og gleder oss til å ta fatt på samarbeidet. TV- aksjonen er en unik mulighet til å vise fram det fantastiske arbeidet CARE gjør globalt, og vi er trygge på at DDB vil hjelpe oss til å fortelle våre historier slik at hele folket føler seg inkludert, sier Erling Kjærnes Leder for TV-aksjonen CARE 2009.
TV-aksjonen har valgt Vizeum som sitt mediebyrå for årets største humanitære dugnad.
– Vizeum kom best ut, i konkurransen med andre byråer. Det avgjørende ble deres presentasjon av målgruppeinnsikt, solid kompetanse innen digitale plattformer og sosiale medier, samt tydelig fokus på våre mål, sier Kjærnes.
– Vi gleder oss veldig til å ta fatt på oppgaven. Sammen med TV-aksjonen CARE 2009 og DDB skal vi skape fantastiske resultater. Teamet hos oss står parate og er klare for dugnad, sier byråleder i Vizeum Paal Fure.
Vil bruke sosiale medier TV-aksjonen CARE 2009 skal gjennomføre en rekke kampanjer, inkludert bøssebærerrekruttering, næringslivs- og skolekampanje. Det er også et uttalt mål for årets TV-aksjon å benytte digitale medier i større grad en tidligere. Dette vil innebære utstrakt bruk av sosiale medier, både på nett og mobil.
Mikrofinans TV-aksjonen CARE 2009 går av stabelen 18. oktober på NRK1. Pengene fra årets TV-aksjon går til organsisasjonens arbeid med å gi verdens fattigste kvinner muligheten til å klare seg selv. Organisasjonens viktigste metode for å hjelpe kvinner er spare- og lånegrupper. En variant av mikrofinans som er basert på deltagernes egne bidrag. Spare- og lånegruppene drives av kvinnene selv og gir dem tilgang på små lån og sparetjenester. CAREs innsats består i utdannelse og veiledning til kvinnene i forbindelse med oppstart og drift av spare- lånegruppene. Pengene brukes til skolegang for barna, helsetjenester, klær eller utstyr for å skape sin egen arbeidsplass.
– Arbeidet til CARE hjelper over 70 millioner mennesker på verdensbasis og representerer en moderne form for bistand hvor løsninger som setter fattige i stand til å klare seg selv står i fokus. Vi i DDB er stolte over å bli valgt og gleder oss til å jobbe med TV-aksjonen, sier Lars Bjørge, rådgiver og teamleder i DDB.
Bildet øverst i saken: Kvinnelige flyktninger venter tålmodig på nødhjelp i form av mat i Kibati, nær Goma by, Kongo. Foto: Les Neuhaus/IRIN.