Apple tror på reklamebørs

Gulltaggen åpnet i går med Apples Alan Rosenfield, som kunne fortelle hvordan fremtidens reklame vil bli kjøpt og solgt.

Markedssjef i Apple, Alan Rosenfeld, åpnet årets internettkonferanse «Gulltaggen» med å snakke om tenkingen som nå preger markedsarbeidet til en av verdens sterkeste merkevarer.

Apple-direktøren Alan Rosenfield tror vår digitale livsstil og den konvergerte tidsalderen vi nå lever i vil påvirke hele mediebransjen og dermed også måten reklame kjøpes og selges på.

– David Kenny i Digitas (digitalt kommunikasjonsbyrå, red. anm) sier at mediemiksen skal skifte hver 36. time. Du må følge etter konsumenten der han eller hun er. Medielandskapet kommer derfor til å endre seg og medier vil bli kjøpt og solgt i forhold til etterspørsel som på en børs, og det vil skje online. Medielandskapet er i full endring, sa Rosenfield som har over 18 års bransjeerfaring.

I 2007 begynte han i Apple Europe, der han fikk ansvaret for utviklingen og markedsføringen av Apples profesjonelle design-, print- og fotoprodukter i EMEA-markedene.

– Digital livsstil tuftet på tre pilarer. For Rosenfield er vår digitale livsstil tuftet på tre pilarer: Innhold, distribusjon og dingser.
– Hva betyr så dette for markedsføringen? Marketing er blitt en samtale. I fortiden kunne du ikke lytte til konsumenten, men det kan du nå. Maktbalansen har endret seg. Vi deltar aktivt i merkevarene, sier Rosenfield.

I tillegg kan også Apple vise til en sterk iboende kraft i selve produktene. Salgstallene til Apple sier alt om den markedskraften som ligger i produktene. Ifølge Rosenfeld tok det Apple 18 måneder å selge én million iPods, 74 dager å selge én million iPhones og tre dager å selge én million iPhone 3G.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.