Danser rund Gullkalven

Elevkonkurransen Gullkalven går av stabelen 6. juni i år, og frem til og med 4. mai er det fremdeles mulig å melde seg på. I sin kommunikasjon garanterer årets Gullkalvkomite «gode muligheter for avkastning».

12232 df8fa original
12233 3aed1 original

«Bli kunde på gullkalven.no allerede i dag og invester dine midler i våre skreddersydde kategorifond», står det å lese på en av plakatene som er laget i kommunikasjonen rundt konkurransen. Det er dermed klart at konseptet for årets Gullkalven tar et galgenhumoristisk oppgjør med en næring som ligger aller nederst på cred-barometeret i disse finanskrisetider.
– «Gullkalven» har jo mange assosiasjoner, ikke minst det bibelske. Samtidig representerer det materialisme, og i den tiden vi befinner oss i, med en finanskrise som kanskje tvinger oss inn i en ny verdensorden, er det mye som som taler for at det er på sin plass å gjøre en litt narraktig hyllest av forbrukstørst og grådighet. Ikke minst på bakgrunn av den bransjen mange av oss skal inn i.

– Vi driter i det åndelige og hyller gull og finans som om det var religion.

Den store utbyttefesten! Vi snakker med tre herrer fra Gullkalven-komiteen (som til sammen består av 10 frivillige sjeler), anført av leder Mats André Kristiansen. De to andre er profilansvarlige for arrangementet og heter Even Moseng og Andreas Skaranger, og alle går på AD 2 på Westerdals.
– Vi opptrer i år som en investeringsbank, hvor du kan investere dine jobber og ideer, og få avkastning i form av gull. Showet skal også reflektere det. For eksempel vinner alle gull. Det er ingen andre valører: Stor gull, middels gull og liten gull. Det kan bli ganske kvalmt, men så håper vi folk skjønner at det er gjort med et ironisk tilsnitt.

Også www.gullkalven.no bærer preg av finanskrisehumor, med sleske «kundeveiledere» i hovedrollen.
– Der har vi blant annet en tracker som gjør det lett å spekulere i om hvilke kategorier det har blitt sendt inn minst i, slik at sjansen for medalje blir større. I denne sammenhengen er vi de dodgy finansmennene som «Du kan stole på».

Men trioen er også opptatt av å presisere at Gullkalven ikke en westerdalskonkurranse.
– Vi har jo jobbet i årevis med å fjerne inntrykket av at Gullkalven er en ren konkurranse for de som går på Westerdals, men det er ikke så lett. De andre skolene nøler, siden de føler at konkurransen er et ledd i markedsføringen av Westerdals. Men vi forsøker oppriktig å lage en konkurranse for alle elever innen kreative fag, forteller de tre.

Større enn Gullblyanten. Og det er ikke noen puslete lite fillearrangement vi snakker om. I fjor fikk konkurransen inn over 1200 bidrag (300 mer enn Gullblyanten), og komiteen har et godt håp om å slå den forrige rekorden nok en gang. 150 profesjonelle folk innen kreativ kommunikasjon skal være med å juryere arbeider innen 28 kategorier.
– I år har vi lagt til to nye kategorier: Redaksjonelt design og Stand/Event. Det er ikke lenger en reklamekonkurranse, men en konkurranse for kreativ kommunikasjon, og det begrepet favner mye, derav alle kategoriene. Men det er en balansegang, vi kan ikke ha med absolutt alt.

Å melde på jobber til Gullkalven kan gjøres til og med 4. mai. Det koster en femtilapp per arbeid. I tillegg til ære og berømmelse på selve kvelden vil vinnerarbeidene samles i en publikasjon som sendes ut til reklamebyråer og andre interesserte.

Trioen lover at prisutdelingen virkelig blir en kveld å huske, og hva gjelder denne tematikken er de helt frie for ironi.
– Vi tar sikte på å arrangere den kuleste lørdagskvelden i Oslo denne sommeren.

Årets Gullkalvkomite: Mats André Kristiansen, Marit Kjærstad, Cecilie Aurstad, Øistein Markus Holm, Andreas Skaranger, Even Moseng, Tuva Dyrnes, Ole-Kristoffer Trellevik, Morten Høylo og Cathrine Kielland.

Det er tradisjon for at den grafiske profilen utformes av Studio 3, tredjeklasse grafisk design på Westerdals, men samarbeidet i år har vært enda tettere enn tidligere på konsept og idénivå. De involverte fra Studio 3 er Magnus Moholdt, Joakim Grønli, Anette Stabenfeldt, Lill Susan Fjeld og Steffen Olsen.