Dramatisk stillingsfall

På et år har det blitt over 60 prosent færre ledige jobber innen medier, markedsføring og salg.



– Det kan se ut som om vi nå skraper bunnen i det som har vært et skikkelig mageplask i mediebransjen. Fallet i antall stillingsannonser har nå stagnert noe, i likhet med resten av jobbmarkedet. Det vi ser ut av tallene er at det enda er etterspørsel etter selgere, noe som tidligere har vært vanskeligere å få tak i, sier Adil Osmani, markedssjef og gründer i Rubrikk.no, til Kampanje.

Rubrikk.no er en søkermotor som leter gjennom alle stillingsannonser og rubrikkannonser på arbeidsmarkedet i Norge og ser en tallene måned for måned siste året har fallet i stillingsmarkedet i denne nisjen vært enormt.

Siden toppen i mars 2008 er fallet på 64 prosent. På Rubrikk.nos nettsider var det i april måned rundt 1.400 stillingsannonser innen salg, markedsføring og media i Norge. For ett år siden var det tilsvarende antall stillinger 3.744 stillinger.
– Det kan jo ikke beskrives som annet enn dramatisk. De store nedskjæringene hos de største mediebedriftene gjør også at tilgangen på kvalifisert arbeidskraft er svært god, men det er definitivt arbeidsgivers marked nå, sier Osmani.

Tegn til bedring? Men kurven viser likvel tegn til bedring. Etter å ha falt måned for måned var det en liten vekst i mars.

At fallet nå har stanset opp tror Osmani har sammenheng med at en del mellomstore mediebedrifter nå ser muligheten for å få ansatt gode mennesker til en ikke altfor høy lønnskostnad.
– Selv om nedgangen i reklamemarkedet er dramatisk, så brukes det enda penger og det trengs mennesker i disse jobbene, sier han.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje. Foto: left-hand, publisert under en CC-lisens.