Ønsker velkommen til Visueltdagene

Hvis prosjektleder i Grafill, Ida Lund Bjørnsen får viljen sin, vil alle som er opptatt av visuell kommunikasjon sette av dagene 7.-9. mai til å høre foredrag og faglige seminarer under årets Visueltdagene.

11387 64452 original
11388 c5efb original
11389 3e37f original
11390 a7b1a original
11391 eeaa7 original

Prosjektleder Ida Lund Bjørnsen er veldig fornøyd med årets program.
– Det som er annerledes i år er at vi har valgt oss temaet «Unlimited». Det åpner for annerledestenking, og noe av det vi ville gjøre i år i stedet for å bare invitere «store navn fra utlandet», var å invitere folk fra litt andre steder i verden som bruker litt andre måter å jobbe på enn det man kanskje er vant til.



Bjørnsen nevner i fleng:
– Jeg vil gjerne trekke fram Marian Bantjes, som mange mener er en av de mest spennende kvinnelige designerne for tiden. Hun jobber mye med typografiske prosjekter og har blant annet hatt flere vellykkete samarbeidsprosjekter med Stefan Sagmeister. Jan Wilker fra det amerikanske designstudioet KarlssonWilker Inc kommer, et selskap kjent for eksperimentelle prosjekter med sterke ideer. Han sies å holde underholdende og tankevekkende foredrag, forteller hun.

Fra Lituen til Japan. – Ji Lee er interessant i et reklameøyemed, i og med at han er en såkalt «culture-jammer» med sitt Bubble-project, som spredte seg som ild i tørt gress til mange av verdens største byer. Han stiller spørsmålstegn ved gitte sannheter ved måten vi kommuniserer på.

I tillegg trekker Bjørnsen fram PetPunk, en Litauisk duo som jobber innefor områdene design, animasjon og motion graphics, og Hugo Sands fra et av europoas ledende uavhengige produsjonsselskaper, Passion Pictures.
– Dessuten får vi besøk fra Japan, i form av Atsuki Kikuchi, AD, designer og grunnlegger av det up-and-coming byrået Bluemark, og Katsunori Aoki, AD og kreativ leder i Butterfly Stroke. Japanerne har litt annen tilnærming til måter å jobbe på enn i den vestlige verden, noe det skal bli interessant å høre om. Dessuten har vi fått inn vår egen Henrik Hellstenius, samtidskomponisten som alltid har underholdende og tankevekkende foredrag. Greg Burne, illustrasjonsansvarlig i Londonbaserte Big Active, og interaksjonsdesigner Aral Balkan kommer også.

Siste innen motion graphics.
Visueltdagene har i år også fremvisninger av det siste innen motion graphics-animasjon, tre-fire screeninger på tjue minutter hver. Dessuten introduseres for andre gang Visueltperspektiv: Et diskusjonsforum med tunge navn innenfor norsk design som skal diskutere Norge som designnasjon, folk som Kjetil Wold i Anti, Martin Lundell i Yokoland, Jan. R Stavik fra Norsk Designråd og Anne Mellbye fra AHO.
– Visueltdagene skal være inspirasjonsdag for utøvere og andre som interessert i visuell kommunikasjon. Det er ikke næringslivslederne som er hovedmålgruppen, men de som trenger input i hverdagen. I tillegg får bransjen rett og slett sjansen til å møtes, avslutter Bjørnsen.

Visuelt er Norges største, årlige konkurranse innen visuell kommunikasjon, og premierer arbeider innen Grafisk design, Illustrasjon, Interaktiv design og Moving Image. Vinnerne annonseres ved prisutdelingen den 8. mai under Visueltdagene 2009, som altså finner sted 7.-9. mai i Oslo. I tillegg vil årets Visueltutstilling presenteres på DogA i Oslo i perioden 9.-24. mai.

Både Visuelt og Visueltdagene arrangeres av Grafill – Norsk organisasjon for visuell kommunikasjon.

Se programmet her.