Urge med live graffitireklame

Graffiti er likestilt med hærverk i Oslo, men på betalt plass er allting lov: Coca-Cola skal i to uker framover bruke live graffitikunst i en boardskampanje for Urge Intense Energy Drink.

Åtte graffitikunstnere skal i to uker framover dekorere tomme reklameboards midt i bybildet i Oslo.

– Vi syns dette er en ny, spennende og innovativ måte å få fokus på Urge Intense Energy Drink, sier Stein Rømmerud i Coca-Cola i en pressemelding.

Facebookutviklet lesk. Den nye energidrikken er utviklet som et resultat av Facebookgruppen som fikk Coca-Cola til å gjeninnføre Urge på 1,5 litersflasker. Ti personer i denne gruppen hjelper nå Coca-Cola med produktutvikling, og har bestemt både smak, design og navn på Urge Intense Energy Drink.

Ung, urban, sporty. Målgruppen er de unge og urbane, som også anses aktive innfor ting som ekstremsport, dansing, mote og film: Kampanjen har nemlig også en egen nettside der brukerne oppfordres til å laste opp sine ekstremsportfilmklipp.

Lovlig, betalt graffiti. For å nå frem til denne målgruppen er det naturlig å bruke graffitikunstnere, mener Rømmerud.
– Graffitikunstnerne får en mulighet til å komme frem på store betalte lerreter og utøve lovlig graffiti som hele byen vil legge merke til.
 
Kampanjen finner du på følgende steder fra circa klokken 12.00 i dag:
Bjerregaardsgate 51 (mot Uelandsgate)
Brugata 18
Ensjøveien (under jernbanebro)
Pilestredet 56
St. Halvardsgate 65B
Stasjonsveien 2 (ICA Slemdal)
Theresesgate 28
Trondheimsveien 154

Foto: srboisvert. Bildet er publisert med en CC-lisens.

Kommentarer

aleksander Hoel

i Høyskolen Kristiania

8 år, 5 måneder siden

Hehe, Heisholt husker den gamle regla som stod bakpå etiketten på Urge 1.0. Husker du de andre også eller hva de betydde. Det var ett eller annet med Gris, eller Purke eller noe også

Snorre Martinsen

Kreatør / Art Director i POL

8 år, 5 måneder siden

say it, don't spray itdet hadde jo vært ok med en aldri så liten update på hvordan dette gikk for seg (bilder/video).

Hallgeir Knutsen

8 år, 5 måneder siden

Skriv her

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 5 måneder siden

Det er veldig enkelt altså: Anførselstegn før og etter det som skal linkes (f.eks. "følg denne linken"), så et kolon, og så selve nettadressen til slutt. Dermed har du en link.http://www.youtube.com/watch?v=ooscH571RAA

aleksander Hoel

i Høyskolen Kristiania

8 år, 5 måneder siden

respect

Tom Andersson

Key Creative i Isobar Norge AS

8 år, 5 måneder siden

Street cred og props til Caramello. 4 real.

Hallgeir Knutsen

8 år, 5 måneder siden

Med våre 75' unike brukere i måneden representerer Kingsize.no en stor del av dette segmentet, og særlig da grafitti elementet. Uavhengig av at denne ideen er gjort for 20 år siden er det fortsatt en kul greie. Se bilder og respons fra målgruppen her:
"Link her": http://www.kingsize.no/News.aspx?ArtNo=8138

Morten Berger Karlsen

Tekstforfatter i TRY

8 år, 5 måneder siden

P3 rundt 17:00 i går. lol

Markus Lind

Kreativ Leder i Good Morning

8 år, 5 måneder siden

Den er så bra den for Ephemeral Museum! Blir rørt av sånt.

Rune Woldsnes Tropenatt

Kreatør, Tekstforfatter i Mr. Who

8 år, 5 måneder siden

Schnell baconhår, vi sklir.Fort deg krølltopp, vi stikker.Det var vel Bauers som var politi.Death Cookie: Stor stein midt i veien
Og favoritten: Krasja bolt on blei bonkGikk på ei dame med silikonpupper og ble slått ut.Jeg og en kamerat samla på de etikettene. Vi lærte oss ordene som stod forklart, så vi kunne tyde setningene som stod på boards rundt omkring. Cred og kudos, jeg drakk litervis med urge, til tross for at jeg fikk vondt i hodet av det.

Morten Halvorsen

Creative Director i Ming New York

8 år, 5 måneder siden

Jeg trodde vi var ferdige med å snu capsen bak frem for å snakke ungdommens språk i reklame.
(Sorry for å låne ordene Erik, men det er et veldig godt eksempel.)Jeg tror dere må gjøre litt mer research når dere forsøker med samme grep å nå frem til dansere, ekstremsportutøvere og folk som liker film og mote.Forøvrig er det spennende at dere tar med forbrukerene inn i utviklingen av produktet. Kudos!Og her har dere et eksempel på hvordan man kan bruke grafitti/gatekunst i reklame, uten å miste kredibilitet:
http://www.youtube.com/watch?v=ooscH571RAA

aleksander Hoel

i Høyskolen Kristiania

8 år, 5 måneder siden

Skriv her

Knut Røthe

8 år, 5 måneder siden

Lættis.

Alexander Gjersøe

8 år, 5 måneder siden

test

Pål Wehus

8 år, 5 måneder siden

Death cookie. Endo. Diger Face Plant.

Knut Røthe

8 år, 5 måneder siden

Ikke for å drepe gleden her, men allerede i 1986 hadde Nidars sjokolade, Caramello (med pay-off: ’Farlig god’), boards rundt i hele landet dekorert på stedet av grafittikunstnere.

Egil Alv Andreassen

kreativ leder/tekstforfatter i Fasett

8 år, 5 måneder siden

tidligere variasjoner over samme tema – "klikk": http://www.youtube.com/watch?v=BHnMo-6yMXY

Anders Holm

Tekstforfatter i Kitchen Reklamebyrå

8 år, 5 måneder siden

Få kakissene, jeg bøsser...