Volkswagen, Tele 2 og Norwegian ble Best

Try, svenske Forsman & Bodenfors i samarbeid med SMFB og Kitchen stakk av med hver sin seier i Aftenpostens Best-konkurranse for reklamebyråer i første kvartal.

12868 af05a original
12869 f8cca original
12870 4c0a0 original

Try vant kåringen for januar med en annonse for Volkswagen. Juryen sier – blant mye annet – dette:
«Her møter man en bilannonse uten et stort bilde av en stor bil. God art direction gjør likevel at budskapet kommer tydelig frem, og en kan her snakke om kommunikasjonsseier: Et budskap som er vanskelig å formidle, er gjort lettere tilgjengelig.»

AD: Thorbjørn Ruud/ Stian Johansen?Tekst: Petter Bryde/ Janne Lysø?Konsulent: Morten Polmar?Prosjektleder: Cathrine Wennersten?Mac designer: Thomas Bråten/ Ole Jakob Bøe Skattum

Forsman & Bodenfors/SMFB ble kåret til vinner i februar med en annonse for Tele2. Litt av juryens begrunnelse: «Annonsens tekst og bilde forklarer hele ideen og merkevaren til Tele 2, den drar leseren gjennom hele tankegodset og prøver å sette dagsorden.»

Vinnerteamet fra F&B/SMFB: Martin Ringqvist, Andreas Malm, Filip Nilsson, Hans Magne Ekre, Alexander Gjersøe, Jacob Nelson, Lars Johansson, Jannecke Østvold, Jerk Zander og Christian Steen.

I mars vant Kitchen med en annonse for Norwegian.no. Juryen mente blant annet (bla bla bla) dette:
«Budskapet i annonsen er tydelig og er tuftet på en god ide som utfordrer leseren. Teksten er kort, konsis og rett på sak.»

Vinnerteamet:
AD: Per Erik Jarl
Tekst: Christian Hygen
Ad-assistent: Christian Lauritzen
Konsulent: Haakon Dahl/Rune Roalsvig
Prosjektleder: Nina Risberg Buskoven

Samtlige månedsvinnere er automatisk kvalifisert som finalister til Best 2009, hvor en folkejury stemmer fram vinneren.

Aftenposten arrangerer Best for 14. gang i år.