Store navn til Gullblyanten

Sir Ken Robinson (bildet) er hovedtrekkplaster på den faglige delen av Gullblyanten 2009. På plakaten står også Harald Eia og sentrale folk fra Droga5 og KesselsKramer.

5919 6c010 original

Gullblyanten 2009 blir en tredelt heldagsaffære med fagseminar, offentliggjøring av finalister og festmiddag med medaljeutdeling. Sir Ken Robinson, Ted Royer (Droga5), Dave Bell (KesselsKramer) og Harald Eia skal holde foredrag under arrangementet, som foregår 5. mars på Radisson Blu Plaza.

Årets viktigste markering for den norske reklamebransjen fyller 20 i år, og dette feires blant annet ved å utvide dagen fra å være pris og fest til også å tilby faglig innhold.
– Stikkord for endringene er mer fokus på faget, jobbene og den gode ideen, forklarer Gullblyantgeneral Monika Augustsson, som til daglig er konsulent i Try reklamebyrå.

Publikum kan selv velge om de vil delta på ett eller flere av delarrangementene. Den første, faglige bolken foregår fra morgenen av. Tanken er å inspirere folk innenfor alle aktuelle fagområder, både kreatører og annonsører.
– Det skal handle om kreativitet. Vi trenger en felles forståelse for kommunikasjon sammen med annonsørene. Her kan vi bli inspirert sammen, noe som igjen kan åpne for konstruktive diskusjoner om kommunikasjon. Kreativitet er en risikosport der en må tørre, sier Augustsson.

Årets pionér. Den viktigste endringen i årets konkurranse er den nye kategorien Årets Pionér: En kategori som hedrer originale ideer med egenverdi. Dette kan for eksempel være en ide som ikke passer helt inn i de andre kategorienes kriterier og dermed ikke når opp.

Juryoberst Jørgen Holst, kreativ leder i Saatchi & Saatchi, synes årets Gullblyant tegner til å bli et mer helhetlig og spennende arrangement enn på mange år.
– Jeg gleder meg allerede til samtlige foredrag, og til å se hva den nye kategorien resulterer i, og ikke minst oppfordrer jeg folk til å komme og bli med på hele dagen, sier Holst.

Alt du trenger å vite om konkurranse, fest og foredrag finner du på http://gullblyanten.no.

Om foredragsholderne:

Sir Ken Robinson. Fra Los Angeles kommer britiske Sir Ken Robinson, en verdensberømt leder innen utvikling av kreativitet og innovasjon. Han har jobbet med regjeringer, Fortune 500-selskaper og noen av verdens fremste kulturelle organisasjoner, inkludert Royal Shakespeare Company, Sir Paul McCartney’s Liverpool Institute for Performing Arts og the Royal Ballet. Han ble adlet for sitt arbeid for kunst og kultur i Storbritannia i 2003, og i 2005 ble han kåret til en av Time/Fortune/CNN’s Principal Voices. Han snakker om de kreative utfordringene vi har i dag innen business og global utdanning.

– En enormt dyktig og inspirerende mann, som får deg til å se verdien av kreativitet fra en helt ny vinkel. Selv ser jeg foredraget hans på TED.com hver gang det er dårlig vær, og så blir det sol, sier juryoberst Jørgen Holst. www.sirkenrobinson.com

Ted Royer
. Fra New York kommer Ted Royer fra suksessbyrået Droga5. Royer har vært med å bygge opp Droga5 sammen med David Droga, og står blant annet bak prisvinnende jobber som «The Great Schlep» og ESPN Sportscenter. Royer er med på å definere hvilken vei reklamefaget er på vei, noe som har bidratt til at Droga5 ble kåret til Creativity's Agency of the Year i 2007. www.droga5.com

Dave Bell
. Fra Amsterdam kommer Dave Bell fra KesselsKramer. Bell har vært med å forme KesselsKramer siden han startet i 1996. Mer enn noe annet byrå i verden bryter KesselsKramer ned alle barrierer rundt kommunikasjonsfaget – de har hatt utstillinger i Sydney, åpnet en butikk i London som både er galleri, butikk og byrå. De har et eget forlag for å utforske bokformatets grenser, og egen merkevare kalt «do». Filosofien er å ha en utvidet forståelse av hva kreativitet betyr innen reklame og design. www.kesselskramer.com

Harald Eia. Og fra Rykkinn kommer Harald Eia. Norges morsomste mann er også en av de mer kreative og strategiske kreatører vi har.
– En lokal stjerne, som de fleste sikkert har hørt om, men som har en herlig faglig og analytisk inngang til humor og kreativitet. Man lærer noe om det å prøve og feile som kreativ når man hører Harald snakke om det, sier juryoberst Holst.

Les også: Utvider Årets Pioner